Designmuseum Danmark

SKT. LOYE PRISEN 2012

Pressemeddelelse   •   Aug 21, 2012 14:54 CEST

SKT. LOYE PRISEN 2012 – Fremmer moderne smykkekunst i et ældgammelt fag!

Fredag den 24. august løber uddelingen af Skt. Loye Prisen 2012 af stablen. Den prestigefyldte talentpris på 100.000 kr. overrækkes af H.K.H. Kronprinsesse Mary på vegne af Kjøbenhavns Guldsmedelaug til en upcoming guldsmed, sølvsmed eller ædelmetalformgiver, der igennem sine unikke designs og visionære blik har udvist et talent ud over det sædvanlige.

Designmuseum Danmark udgør rammen om prisuddelingen, og Skt. Loye Prisen overrækkes af protektor for Danske Kunsthåndværkere H.K.H. Kronprinsesse Mary. Samtidig vil værker af de fem nominerede samt selve Skt. Loye samlingen blive udstillet for offentligheden. Skt. Loye Prisen blev indstiftet i 1989 for at sætte øget fokus på, og anerkende, de mange nye initiativer i et ældgammelt hverv, der strækker sig mange årtusinder tilbage, men som ikke desto mindre stadig har en gyldighed og plads på scenen for moderne kunst og design.

Som noget nyt vil prisuddelingen hvert tredje år blive fulgt op af en nyetableret smykke & korpus event, der i 2012 vil strække sig over perioden fra 21. august – 30. september. Eventen bliver en tilbagevendende begiven-hed og vil løbe af stablen i et væld af gallerier og smykkeværksteder over hele København. Formålet er at sætte fokus på smykkekunstens og korpusværkernes mange facetter – fra håndværk til kunst og design.

Modtageren af Skt. Loye Prisen er udvalgt af en jury bestående af seks prominente personer indenfor faget: Chefdesigner for Georg Jensen Regitze Overgaard, oldermand for Kjøbenhavns Guldsmedelaug guldsmed Mette Saabye, medlem af styrelsen guldsmed Gitte Bjørn, kunsthistoriker Liesbeth den Besten, medlem af 3-mandsudvalget Statens Kunstfond ædelmetalformgiver Katrine Borup samt sølvsmed Allan Scharff har stået for udvælgelsen af de fem nominerede til Skt. Loye Prisen 2012.

De nominerede er: Annette Dam, Helen Clara Hemsley, Birgitte Holmsteen, Marie-Louise Kristensen og Signe Frese Bülow Andersen. De har alle indleveret en række værker, der på hver deres måde illustrerer nytænkning i designet samt en anderledes tilgang til både det visuelle udtryk samt kunsten.

Designmuseum Danmark (tidligere Det danske Kunstindustrimuseum) er et af Nordens centrale udstillingssteder for dansk og international, industriel design, kunstindustri og kunsthåndværk. Museets samlinger, bibliotek og arkiver udgør det centrale videnscenter for den designhistoriske forskning i Danmark. Museet indsamler og dokumenterer den samtidige udvikling inden for industriel design, møbelkunst og kunsthåndværk. Dertil kommer indsamling af forbilledlige arbejder fra ældre områder og perioder, som står i nært forhold til samtidens produktion. Designmuseum Danmark forsker i kunst- og designhistorie med afsæt i museets samlinger og formidler resultaterne i udstillinger, publikationer og undervisning m.m.