Skyscanner

Østeuropa er kommet for at blive

Pressemeddelelse   •   Nov 09, 2010 09:16 CET

KØBENHAVN, Danmark— i juni måned kunne vi konstatere, at Østeuropa var danskernes nye favorit med markante fremgange i danske søgninger på byer som Prag, Warszawa og Budapest. Skyscanner.dk, flysøgesiden for billige flybilletter, har netop opgjort tallene for flysøgninger fra Danmark i oktober, og tendensen er klar: Danskernes sommerflirt med Østeuropa har udviklet sig til en stormende forelskelse.

Med en fremgang på seks pladser er fly til Prag nu mere populært end København. Samtidigt udøver Riga, Krakow og Bucharest flotte højdespring, og selv Gdansk debuterer i top 100 med en beskeden plads nummer 91. Opgør man søgningerne efter land, viser placeringen for destinationer i Armenien, Letland og Makedonien sig at være steget med henholdsvis 15, 13 og 8 pladser. Østeuropas popularitet rokker dog ikke ved, at der stadig er suverænt flest danskere, der søger efter fly til London.

Højdespringere

Riga (nr.36) avancerer 18 pladser, mens Bucharest (nr.21) og Krakow (nr.48) cementerer den østeuropæiske tendens med en fremgang på 12 pladser. Månedens klare højdespringere er dog Tokyo (nr.59), Mumbai (nr.54) og Buenos Aires (nr.72), som med stigninger på 39, 30 og 23 pladser respektivt peger på, at danskerne er mere interesserede i de lange rejser om efteråret.

Største Fald

Pisa (nr.85) er oktobers store taber med en tilbagegang på 29 pladser, mens Antalyas (nr.57), Kretas (nr.79) og Firenzes (nr.100) fald på 23, 21 og 17 pladser bekræfter, at traditionelle sydeuropæiske sommerferiemål må vige for Østeuropas og langdistancerejsernes nye magt.

Nye i top 100

Gdansk (nr.91) er Østeuropas repræsentant blandt debutanterne, mens Ho Chi Minh Citys (nr.64), Rio De Janeiros (nr.86) og Johannesburgs (nr.98) entré på listen understreger den stigende interesse for fjerne, eksotiske rejsemål.

Rykket ud af listen

Sydeuropa må finde sig i endnu et smerteligt slag med Bolognas, Napolis og Thessalonikis exit. Danskerne vil til Asien, Afrika og Sydamerika – de vil ikke nøjes med at flyve til Billund, som derfor må forlade listen.

Top ti flydestinationer i oktober 2010:

1.            London [0]

2.            Bangkok [+2]

3.            Barcelona [-1]

4.            Paris [-1]

5.            Berlin [+1]

6.            Amsterdam [-1]

7.            Malaga [0]

8.            Rom [0]

9.            Madrid [+1]

10.          New York [+2]

Scandinavian Country Manager Kristin Andersson kommenterer:

“Det er forståeligt at danskernes kærlighed til Østeuropa ikke ser ud til at ruste lige foreløbigt. Mange af disse byer er historisk og kulturelt utroligt spændende – og så er de ofte meget billige!”

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig – over hele verden. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Kristin Andersson