Skyscanner

Skyscanner.dk rapporterer: Turisterne er vilde med den høje skandinaviske livskvalitet

Pressemeddelelse   •   Sep 09, 2010 16:42 CEST

På trod af vores ringe størrelse og uforudsigelige vejr tiltrækker den danske livskvalitet turister. Den dramatiske svenske natur tiltrække dog flere, og nordmændene sørger selv for deres!

KØBENHAVN, Danmark— Skyscanner.dk, søgesiden for billige flyrejser, ligger inde med tal, der viser, at Danmark ligger på en 28. plads over de lande i verden, der tiltrækker flest turister. I betragtning af vores størrelse er det egentligt ret imponerende! Danmark har ikke USAs storbyer, og vejret er ikke lige godt hver sommer, så hvad er det, der tilrækker vores turister?

Ifølge en undesøgelse foretaget af det amerikanske nyhedsmagasin Newsweek tilbyder Danmark den femtebedste livskvalitet i verden. Måske er den høje livskvalitet med til at gøre Danmark til et behageligt land at besøge?

Sverige er mere populært end Danmark – de ligger nummer 22 på listen over mest besøgte lande, og samtidig ligger deres livskvalitet lidt lavere end vores, nemlig på en 8. plads. Norge er derimod verdens nummer et, når det kommer til livskvalitet, men de får lidt færre besøgende end os – de er nemlig verdens 30. mest besøgte land. Livskvalitet er altså ikke alt, når det kommer til at tiltrække turister.

Kigger man på de enkelte faktorer, der indgår i undersøgelsen af livskvalitet, er Danmarks tal bedre end vores to broderlande på næsten alle områder undtagen vores markant dårligere score i ”miljøsundhed”. Måske er det den fantastiske svenske natur, der stjæler vores turister?

Danskerne selv tager tilgengæld sjældnere på ferie i Skandinavien: Vores fortrukne rejsemål er Storbritannien, Spanien, Italien, Tyskland og USA – utroligt mange mennesker tager for eksempel fly til New York. Det er lande, der tilbyder noget, som vi ikke føler at vi får herhjemme: Solskinsgaranti eller rigtige storbyer med skyskrabere, og så betyder livskvalitet mindre. Nordmændene foretrækker derimod at holde ferie i deres eget land – måske på grund af deres tilfredshed med at have verdens bedste livskvalitet.

Visit Denmarks konstituerede direktør Lars Erik Jønsson kommenterer:

”Natur, tryghed og et rent miljø er med til at tiltrække turister fra hele verden til Danmark. Det er styrker, som vi bygger videre på, når vi skal forklare ude i verden, hvorfor vores land er et dejligt sted at besøge.”

Verdens ti mest besøgte destinationer*:

1.            Frankrig

2.            USA

3.            Spanien

4.            Kina

5.            Italien

6.            Storbritannien

7.            Tyrkiet

8.            Tyskland

9.            Malaysia

10.          Mexico

* The World Tourism Organization (UNWTO)

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser.  Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig over hele verden – prøv for eksempel fly til Dubai eller fly til Hurghada. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Kristin Andersson