Garanti Hotel

Slut med glemte garantibeviser

Pressemeddelelse   •   Nov 29, 2010 09:13 CET

Flere og flere butikker over hele landet har fået øje på detailhandelens nye columbusæg: det elektroniske garantibevis

Med kædebutikker som Punkt 1, Elplus og Bahne i front er flere store, landsdækkende butikskæder for alvor ved at få øjnene op for den smarteste og mest kundevenlige løsning i detailhandlen i moderne tid: den elektroniske opbevaring af garantibeviser.

Det er iværksætterparret Henrik Peter Reisby Nielsen og Hanne Grandt Reisby, der står bag garantihotel.com, og de kan med tilfredshed konstatere, at idéen med at hjælpe butikskunderne til at passe på deres garantibeviser er slået an.

Et udbredt behov
”Jeg havde en kunde i min egen butik, som var meget tilfreds med de produkter, han havde købt. Men da jeg spurgte, om der var mere, jeg kunne gøre for ham, svarede han: Ja, det vil gøre mig endnu gladere, hvis du kan hjælpe mig, så jeg ikke risikerer at miste mine garantibeviser. Kunden havde købt flere varer med forskellige garantiperioder, herunder en kostbar espressomaskine med en garanti på fem år, så vi ved jo fra mange kundeekspeditioner, at et garantibevis sagtens kan blive væk i forbindelse med flytning eller andet, fortæller Henrik Peter Reisby Nielsen, der er fjerde generation i lige linje efter grundlæggeren af en af landets største og mest velrenommerede isenkrambutikker, H.P. Nielsen Inspiration i Roskilde.

Fra butiksindehaver til iværksætter
Da butikken blev solgt, gik han sammen med sin kone i gang med at realisere idéen med at opbevare garantibeviser sikkert og nemt. Og den går i al sin enkelhed ud på, at garantibeviset automatisk overføres til en personlig mappe på internettet i forbindelse med ekspeditionen i forretningen.
”Vores løsning kan skræddersyes til alle gængse kassesystemer, som butikkerne anvender, og kunden kan også selv scanne sine garantibeviser ind og lægge dem i sin personlige mappe på nettet,” siger Henrik Peter Reisby Nielsen, der understreger, at det er en fordel for alle parter, at dokumentationen fremover er til stede, når der er brug for den.

Bedre oplevelse af reklamationer
”Vi har aftaler med mange af de store firmaer, der udvikler software til kassesystemer, og da det er relativt let at indbygge de nødvendige funktioner i kassesystemet, så forbedres oplevelsen af ekspeditionen altså både for butikken og kunden” siger han.

Det er aldrig sjovt at stå med en garantireparation uden at have sin dokumentation i orden – hverken for butikspersonalet eller for kunderne. Og har man købt en vare, hvor butikken eller producenten har en udvidet garanti, er det direkte ærgerligt, fordi man risikerer at skulle købe et nyt produkt.

Et grønt produkt
På den lange bane er det elektroniske garantibevis også med til at afhjælpe et stort problem i det moderne køb-og-smid-væk-samfund. Hvis et produkt f.eks. har fem års garanti, skal det ikke smides ud og erstattes af et nyt, blot fordi kunden ikke kan finde garantibeviset og forretningen ønsker at bytte det defekte produkt ud med et nyt. Langtidsholdbare produkter med dokumenteret garanti er således med til at reducere klima-, miljø- og energibelastningen fra fabrikker, distribution og emballage etc.

Ikke kun for private kunder
”Udover stærkt forbedrede kunderelationer og bedre sikkerhed i forbindelse med garantien vil den elektroniske opbevaring også være et stort plus for eksempelvis kommuner og virksomheder, der ofte køber stort ind, og derfor skal holde rede på adskillige garantibeviser med forskellig løbetid,” tilføjer Henrik Peter Reisby Nielsen.

---------

Forslag til billedtekst:

Hanne Grandt Reisby og Henrik Peter Reisby Nielsen har succes med deres garantihotel og er klar til at ekspandere både i og uden for Danmarks grænser. Hvis man som forbruger selv taster sine oplysninger ind på www.garantihotel.com før man besøger de butikker, der tilbyder den nye service, så går ekspeditionen endnu hurtigere, når man først står i butikken. Det er ikke mindst i juletravlheden en god idé.

Adm. direktør Henrik Peter Reisby Nielsen
Mobil 40 32 72 06