Det Kriminalpræventive Råd

Små ændringer kan have sstor virkning i udsatte boligområder

Pressemeddelelse   •   Nov 25, 2010 11:55 CET

Grønt kan være godt. Men det skal holdes ved lige. For hvem har lyst til at vente en mørk aften ved et stoppested, der er gemt bag vildtvoksende buske? Sådan lyder et af mange enkle, men gode råd til, hvordan boligområder kan forebygge kriminalitet. De gode råd kan læses i en ny pjece, ”Et vågent øje” fra Det Kriminalpræventive Råd.

- Det er fint, at der er så meget opmærksomhed på, hvad man kan gøre for at forbedre forholdene for beboerne i de store boligområder. Men fokus bør også være på de meget mindre indgribende muligheder, vi har for at gøre boligområderne mere trygge at bo i. Det kan både være nabohjælp, belysning og vedligeholdelse af beplantningen, siger Eva Smith, formand for Det Kriminalpræventive Råd.

Der findes faktisk en række nemme tiltag, som kan bruges, både i de mere udsatte områder, og i bebyggelser, som kun har mindre problemer med kriminalitet:

• Sæt god belysning op på p-pladser, stier og andre udearealer, som er mørke og utrygge
  • Flyt plankeværk eller skure, hvis de er med til at skabe blinde vinkler, der kan bruges som skjulesteder
  • Skab spændende mødesteder for områdets unge
  • Placer cykelstativerne foran lejlighederne, så beboerne kan holde øje med dem
  • Sæt gode låse i dørene eller brug elektronisk adgangskontrol, fx nøglekort
  • Anlæg gode fællesarealer, som beboerne har lyst til at bruge
  • Organiser nabohjælp, hvor naboerne holder øje med hinandens boliger og med området
  • Samarbejd med kredsrådet om særlige indsatser i området
  • Brug tv -overvågning de steder, hvor det kan have en effekt - fx på afgrænsede områder som p-pladser

- Vi kan se, at boligområdernes fysiske miljø har stor betydning for, hvor meget kriminalitet, der er. Dermed ikke sagt, at et nedrevet plankeværk eller en dørtelefon løser alle problemer. Men erfaringen viser, at vi kan nå langt, hvis vi begynder med de oplagte og enkle løsninger. Og her er der altså mange gode ideer at hente i den nye pjece - både for bestyrelser og politikere, siger Eva Smith.

For yderligere information kontakt:

Rådets formand, professor Eva Smith, tlf. 35 32 31 46

Specialkonsulent Karsten Nielsen, Det Kriminalpræventive Råd, tlf. 45 15 36 84.