ECOstyle A/S

Smukke blomstrende roser

Pressemeddelelse   •   Feb 18, 2011 10:44 CET

ROSENHAVEN trin-for-trin: Du kan sagtens holde dine roser sunde og lusefri helt uden brug af kunstgødning og kemikalier. Her kommer de fem trin til flotte og frodige roser.

Rosen var før i tiden en af de mest sprøjtede og kunstigt gødede planter i den private have. Siden er vi blevet klogere, og i dag går de fleste haveejere en stor bue uden om miljøskadeligt drys og sprøjt. Som afløser for de ’gamle’ miljøskadelige produkter kan du i dag få løsninger, der er 100% uskadelige for miljøet, præcis lige så effektive og bygget op på en måde så de arbejder med naturen i stedet for imod. Det giver – også på længere sigt – nogle langt sundere og stærkere planter. Det er absolut ikke svært at få succes med roser i den økologiske have. Her er trin-for-trin hvad du skal gøre:

1. Plant dybt og vand godt

Grav et hul, der er bredt nok til, at rødderne kan bredes lidt ud og dybt nok til at podestedet (det fortykkede sted lige over roden) kommer 7-10 cm under jordoverfladen. Hvis bunden er hård, løsnes den lidt med en greb. Rødderne behøver ikke gå lodret ned, du kan sagtens lægge dem lidt sidelæns i hullet, bare de ikke bøjes opad. Pak jorden sammen om rødderne og vand godt. Især hvis du planter om sommeren, er det vigtigt at vande flittigt den første sæson. Jorden skal være helt gennemvædet til omkring 30 cm ned (tjek evt. med en spade). En overfladisk vanding er værre end slet ingen vanding, da den vil få rødderne til at søge op i de øverste lag af jorden. På den måde bliver planten på længere sigt mere sårbar.

2. Sving rosensaksen flittigt

Beskær dine roser hvert forår, så vil de sætte flere nye skud og få flottere blomster. Afkort de lange grene og skær nogle af dem ned til ca. 20 cm over jorden. Skær over en udadvendt knop – så vokser det nye skud udad og der bliver mere lys og plads til roserne. Beskæringen holder rosen sund og angreb af meldug, rust og lus kan faktisk klares ved, at du skærer det angrebne ved væk. Så vil rosen skyde igen med nye sunde skud. Vær også flittig til at rense for visne blomsterhoveder – det vil opmuntre rosen til at hurtigt at sætte nye skud.

3. Giv en god organisk rosengødning

Roser – især dem der skal blomstre flere gange i løbet af sommeren – er grådige efter gødning. Gød tre eller fire gange i løbet af en sæson: I slutningen af marts, midt i maj, midt i juni og midt i juli. Herefter stopper du fodringen. For meget næring sidst på sæsonen vil nemlig få roserne til at sætte nye bløde skud, og på den måde bliver den mindre vinterhårdfør. Ud over at booste blomstringen hjælper en god organisk gødning rosen til at vokse sig sund og kraftig, så den bedre kan modstå svampevirus og insektangreb. ECOstyle organisk rosengødning fås i praktiske poser med genluk-system med 1,75 kg eller 4 kg.

4. Bekæmp bladlusene uden gift

Især i tørre perioder kan rosen rammes af voldsomme angreb af bladlus, der sætter sig i tætte klynger på de fine nye blade og bristefærdige knopper. Lusene suger saften ud af de bløde skudspidser, så rosen får deformiteter og nedsat vækst og lusenes klistrede sorte afføring danner grobund for svampeangreb. Lusene kan effektivt bekæmpes med LuseFri Insektsæbe, der tilstopper dyrenes åndedrætsorganer, hvorefter de hurtigt dør. Eller med ECOstyle InsektFri, der er baseret på udtræk fra krysantemumblomster, der ved direkte berøring virker nedbrydende på lusenes nervesystem.

5. Tag meldug og rust i opløbet

En velgødet og sund rose, der er blevet forkælet med lidt ekstra vand i tørre perioder, er godt udrustet til at tage kampen op mod meldug, rosenrust og rosenstråleplet. Men har dårligdommen først fået fat, er den effektive kur et sprøjt af det svovlbaserede middel SvampeFri. Midlet, der også er godkendt til økologisk dyrkning, forbedrer samtidig rosens almene helbred, og hvis du de foregående år har haft problemer med rust og meldug er det en god idé at tage en forebyggende kur tidligt på året. ECOstyle SvampeFri koncentrat kan også anvendes til andre prydplanter samt frugttæer.

Guide til smukke, længeblomstrende roser

ECOstyle rosengødning er en organisk langtidsvirkende specialgødning, der giver roserne en kraftigere vækst og en flottere og længere blomstring. Gødningen er samtidig med til at gøre planterne mindre udsatte for angreb af skadedyr og sygdomme. 1,75 kg (rækker til 70-140 planter) i vandfast pose med smart genluk 70 kr. 4 kg koster 129 kr. og rækker op til 300 planter.

ECOstyle InsektFri Spruzit er et 100% naturbaseret og særdeles effektivt bekæmpelsesmiddel baseret på rapsolie og udtræk af krysantemumblomster. Det virksomme stof naturpyrethrin, som er helt giftfrit for mennesker og husdyr, virker ved at det ødelægger insekternes nervesystem. Så snart lusene kommer i berøring med stoffet, vil de holde op med at gøre skade på rosen og dø i løbet af kort tid. Spray med 400 ml, 125 kr. Pumpespray med 500 ml, 100 kr. Koncentrat med 20 ml, der opblandet giver hele 20 liter insektmiddel koster 149 kr.

ECOstyle LuseFri er en sæbeopløsning, der tilstopper lusenes åndedrætsorganer, hvorefter de hurtigt dør. Da sæben i sig selv er 100% giftfri, virker den kun på de dyr, der rammes. Spray, der er klar til brug med 750 ml, 119 kr. Koncentrat med 500 ml, 149 kr.

ECOstyle SvampeFri bekæmper effektivt meldug, rosenrust og rosenstråleplet, der er perioder desværre næsten ikke kan undgås, selv når det drejer sig om stærke og velfodrede roser. Midlet virker både forebyggende og helbredende. Det er godkendt til økologisk dyrkning og kan også bruges på frugttræer og andre spiselige afgrøder. SvampeFri 200 g koncentrat til opblanding med vand, 199 kr.

ECOstyle tilbyder et fuldt program af organisk gødning, der gør dine planter smukke og stærke. Bekæmpelsesmidler, der effektivt tager kampen op mod skadedyr som lus, snegle og myrer samt en række produkter, der klarer ukrudt, mos og alger – helt uden at skade det omkringliggende miljø. ECOstyles produkter er fuldt nedbrydelige, 100% giftfri for mennesker, kæledyr og natur og mange er desuden også godkendt til økologisk dyrkning. Læs mere om ECOstyle og om virksomhedens produkter på www.ecostyle.dk.

Filer
Rosengoedning