Mønthuset Danmark

Søren Kierkegaards 200-års jubilæum markeres med mindesmønter

Pressemeddelelse   •   Aug 07, 2013 08:45 CEST

En af Danmarks største forfattere og filosoffer, Søren Kierkegaard, hædres med egne mindesmønter. Mønterne markerer Søren Kierkegaards fødsel, som fandt sted for præcis 200 år siden. Mønterne udgives af republikken Palau i samarbejde med Mønthuset Danmark.

”Søren Kierkegaard er ikke alene en af Danmarks største forfattere, han er også en af verdens mest kendte filosoffer. Kierkegaard er noget af en litteraturens rockstjerne, der hviler fortsat noget magisk over hans navn og hans litterære produktion. Derfor føles det naturligt at markere jubilæumsåret med Kierkegaard mindesmønter”, siger Ole Bjorn Fausa fra Mønthuset Danmark.

Søren Aabye Kierkegaard blev født den 5 maj 1813 i København, hvor han også døde 11 november 1855, kun 42 år gammel. Kierkegaard regnes af mange som fader til eksistentialismen og i sin levetid fik han udgivet adskillige skønlitterære, religiøse og filosofiske værker.

Søren Kierkegaard mindesmønterne laves i 3 forskellige varianter: 2 mønter i guld og 1 i sølv. Mønterne udgives af republikken Palau og præges år 2013. Alle mønterne har et portræt af Søren Kierkegaard på forsiden og et våbenskjold på bagsiden.

Teknisk information, Søren Kierkegaard, guldmønt 1:

Nominel værdi: 1 dollar

Metal: 99,9 % guld

Vægt: 0,5 gram

Diameter: 11 millimeter

Oplag: 7 500

Teknisk information, Søren Kierkegaard, guldmønt 2:

Nominel værdi: 10 dollar

Metal: 75 % guld

Vægt: 6,22 gram (1/5 oz)

Diameter: 22,5 mm

Oplag: 1 000

Teknisk information, Søren Kierkegaard, sølvmønt:

Nominel værdi: 5 dollar

Metal: 92.5 % sølv

Vægt: 28,3 gram (1 oz)

Diameter: 38,61 mm

Oplag: 2 000

For yderligere information, kontakt venligst Stine Lerche: stine.lerche(at)monthuset.dk

www.monthuset.dk

Mønthuset Danmark markedsfører, sælger og distribuerer mønter og medaljer i Danmark. Mønthuset Danmark er en del av Samlerhuset Group, som opererer i en række lande, heriblandt Sverige, Finland og Baltikum.