Zeetec Technology Aps

Solamagic – nytt energieffektivt uppvärmningsalternativ

Pressemeddelelse   •   Mar 26, 2012 11:07 CEST

Zeetec Technology satsar nu på Solamagic värmelösningar till utomhusareal och till hotell & restaurangbranschen. Teknologin är ny och så energieffektiv att investeringen tjänar in sig på bara ett par veckor.

Zeetec Technology har valt att satsa på en helt ny värmeteknologi som introduceras i Danmark nu i mars.

IR-teknologiska värmelösningar

Zeetec Technology fokuserar nu på den nya IR-teknologin i form av värmelösningar till utomhusareal och inte minst till hotell & restaurangbranschen. Bolaget köpte rättigheterna till Solamagics produkter och trädde samtidigt in i ett strategiskt samarbete med Solamagic GmbH (Tyskland) i sommaren 2011.

Nytt energieffektivt uppvärmningsalternativ

Solamagics produkter utgör ett mycket effektivt och billigt alternativ till traditionella gasvärmare, och de förorenar inte.  ”Faktiskt är det så, att flera städer i Europa, bl.a. Köpenhamn, försöker begränsa användningen av gasvärmare utomhus av hänsyn till miljön”, berättar Peter van A. Bjerke, direktör i Zeetec gruppen. Solamagic-produkterna kan dessutom snäppas samman i otaliga varianter, vilket ger en fantastisk flexibilitet och med smart-drive kan man till och med styra dem via en smartphone.

Tjänar in sig på ett par veckor

Anskaffningspriset är rimligt och tjänar snabbt in sig. En genomsnittlig restaurang med en utomhusareal på 100-150 m2 behöver cirka 6 Solamagic värmelampor, vilket ger en anskaffningspris på omkring DKK 10 000: -. Härtill kommer installation etc., vilket betyder en investering på omkring DKK 12–13 000: - ex. moms. ”Enligt vår erfarenhet tjänar restauratören in en sådan investering på en till två veckor”, säger Peter van A. Bjerke.

Solamagic introducerades på marknaden på FoodExpo i Herning (Danmark) den 18-20 mars.

Läs mer på www.solamagic.dk eller ring på tel. +45 49 18 47 48.

Zeetec Technology Aps opkøbte rettighederne til Solamagics produkter, og indgik samtidigt et strategisk samarbejde med Solamagic GmbH (Tyskland) i sommeren 2011.

Zeetec Technology med hovedkontor i Hørsholm, har med administrerende direktør Peter van A. Bjerke ved roret, været igennem en fantastisk udvikling siden starten i 2001. Selskabsgruppen har i den tid vokset fra en lille lokal virksomhed til en mellemstor handels- og ingeniørforretning med aktiviteter i 10 forskellige lande primært i Europa.