NRGI

Solen kommer til Ebeltoft

Pressemeddelelse   •   Aug 13, 2012 09:28 CEST

NRGi har siden sommeren 2011 løbende afholdt temamøder om solceller, og interessen er stor. Der er kun få ledige pladser tilbage til mødet i Ebeltoft den 16. august. Det vidner om den generelle store interesse, der er for solceller.

- Det er sund fornuft at energioptimere sin bolig, og mange har fundet ud af, at der kan være mange penge at spare på at udnytte vedvarende energikilder. Det er en god udvikling, og den overvældende interesse for temamøder om solceller til privatboligen er et fint bevis på den tendens. Vi kan også mærke, at folk har gjort deres hjemmearbejde, så møderne er meget konkrete, siger Anette Due Laursen, markedschef hos EL:CON, NRGi’s Installationsdivision.

NRGi og EL:CON leverer i samarbejde solceller i hele landet, og på temamøderne fortæller de om fordelene ved et solcelleanlæg, mens Deloitte forklarer de skattemæssige afskrivningsregler.

Der er rig mulighed for at stille spørgsmål til solcelleeksperterne, og medbringer man fakta om sit årlige elforbrug, hvilken vej taget vender, hvilken tagtype og hvor mange grader taget hælder, så kan man få et tilbud på et passende solcelleanlæg med sig hjem. Man kan også aftale at få besøg af én af EL:CONs energikonsulenter.

− I øjeblikket øger vi salget markant uge for uge. Det viser, at kunderne ikke bare taler om vedvarende energi – de investerer også i det, og det er en enorm positiv udvikling, både for folks privatøkonomi men også for klimaet, siger Anette Due Laursen.

En ebeltofter, der allerede har fået sat et solcelleanlæg op, er Ole Just Nielsen. Han valgte at smykke sit sommerhus med et anlæg, der er koblet til den helårsbolig, han har opført ved siden af. Han regner nu med at få hele sit årsforbrug dækket af solens stråler.

- Jeg var slet ikke i tvivl om, jeg skulle investere i solceller, så det handlede bare om at vælge leverandøren. Jeg var med til fem temamøder, og rent prismæssigt var der ikke så stor forskel på prisen. Det handlede om garantien, og NRGi var også et naturligt valg, da jeg har fået jordvarmeanlæg leveret derfra, og så ligger mit hus også i forsyningsområdet, siger Ole Just Nielsen.

Torsdag den 16. august, klokken 17.00-19.00, Danhostel Ebeltoft, Egedalsvej 5, 8400 Ebeltoft.

Fakta:
Størrelsen på et solcelleanlæg skal tilpasses netop det energiforbrug, som huset kræver. Et anlæg til et gennemsnitligt forbrug på cirka 5.500 kWh om året vil fylde cirka 40 kvadratmeter på taget. Og kunderne har i den grad fået øjnene op for, at det er en god investering, der er tjent hjem efter cirka 10 år, i nogle tilfælde helt ned til seks år.

NRGi har pt. yderligere fire møder i kalenderen i Viborg, Holstebro og to i Aarhus.
Læs mere på www.solnrgi.dk

NRGi blev dannet i 2000 gennem en fusion mellem de kommunale elselskaber i Århus, Ebeltoft og Grenaa samt energiselskabet ARKE.

I 2001 gik NRGi sammen med fire jyske elselskaber om at danne Energi Danmark A/S. Energi Danmark A/S har i dag mere end en million kunder og udgør derved landets største elsammenslutning. I 2008 fusionerede NRGi med Energi Horsens. Det nye selskab beholdt navnet NRGi.