Skyscanner

Sommerferiens top 10. - Danskerne er stadig vilde med Grækenland

Pressemeddelelse   •   Jul 04, 2012 13:35 CEST

Sommerferiens top ti:
Danskerne er stadig vilde med Grækenland

Rygterne om, at danskerne i stor stil fravælger Grækenland er overvurderede. Det antikke land er nemlig nøjagtig ligeså populært som sidste år.

Danskerne elsker stadig Grækenland, selvom der de sidste mange måneder er blevet spekuleret i og skrevet om, at folk holder sig væk. Men den påstand har ikke hold i virkeligheden. I hvert fald ikke, hvis man ser på, hvilke rejsemål danskerne søger mest efter på Europas største rejsesøgemaskine, Skyscanner. Sidste sommer indtog Grækenland en syvendeplads over de mest søgte feriemål i juli og august, og sørme om ikke gamle Hellas indtager syvendepladsen igen i år.

- Det ser altså ud til, at danskerne er stærke i deres græske ferietro. De søger stadig mod det græske øhav og det turkisblå vand og har tiltro til det græske marked, siger Linda Edstrand, skandinavisk marketing manager fra Skyscanner.

- Mange tænker måske ligefrem, at det er vigtigt at blive ved med at støtte den græske økonomi og det græske folk netop i år, ligesom de mange slagtilbud på rejser til Grækenland kan have været med til at fastholde Grækenlands popularitet. At danskerne ikke skulle bidrage til den græske turistøkonomi er derfor en ny-moderne skrøne – de valfarter stadig ufortrødent til Grækenland, siger Linda Edstrand.

Spanien helt i top og USA på vej frem
Vi har hørt det før, og i år bekræftes tendensen endnu engang. Spanien er danskernes absolut foretrukne feriedestination, når der står sommerferie i kalenderen. Ligesom sidste år indtager Spanien igen en førsteplads blandt de mest søgte destinationer.

- Der kan være mange forklaringer på, hvorfor Spanien bliver ved med at toppe listen. Spanierne er kendt som et venligt folkefærd, og Spanien har lidt af det hele både for børnefamilier, der ønsker en let tilgængelig og afslappet ferie, og for dem, der i højere grad ønsker at udforske små spanske afkroge på egen hånd. Man skal ikke meget mere end 100 km uden for Malaga, før man som dansker kan få en mere autentisk oplevelse af Spanien. Derudover skal man også huske, at der går rigtig mange rutefly til Spanien til bl.a. Mallorca, Malaga, Barcelona, Gran Canaria mv. fra de danske lufthavne og til overkommelige priser, siger Linda Edstrand.

På listens andenplads finder man et af de to lande uden for Europa, der er med på danskernes ferie-top ti, nemlig USA. Det kan måske virke mere overraskende, at så mange søger på rejser til USA, som trods alt ikke er det billigste land at komme til sammenlignet med de europæiske destinationer. Men USA er blevet en større del af danskernes feriebevidsthed de senere år:

- Konkurrencen på flyrejser til USA er uden tvivl blevet større de senere år, så mange flere har fået råd til at krydse Atlanten uden at skulle spinke og spare i flere år. Derudover er det stadig en afgørende faktor, at den danske krone står relativt stærkt i forhold til den amerikanske dollar, hvorfor man oplever at få mere for sine penge, når man shopper, spiser ude osv., siger Linda Edstrand.

Mest søgte sommerferiedestinationer, juli og august
Rangering                             2012                                 2011
1                                           Spanien                           Spanien
2                                              USA                               Italien
3                                            Italien                       USA
4                                       Storbritannien               Storbritannien
5                                            Frankrig                           Frankrig
6                                             Tyrkiet                               Tyrkiet
7                                       Grækenland                   Grækenland
8                                          Thailand                          Thailand
9                                          Tyskland                           Tyskland
10                                        Kroatien                            Kroatien

Om Skyscanner

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Virksomheden fokuserer på hurtig ekspansion i eksisterende og nye markeder med det mål at blive nummer et i verden.

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.

PR-kontakt:

Morten Laasholdt, morten@help-pr.dk, 31 17 71 17

www.skyscanner.dk

Billedet tjener kun som illustrativt formål