Bravo Tours A/S

Spil ikke hasard med feriebudgettet

Pressemeddelelse   •   Jul 01, 2013 11:05 CEST

Det er dyrt at købe ferierejse i sidste øjeblik

Mange danskere har de seneste år ventet til sidste øjeblik med at bestille familiens sommerferierejse. De har måske spekuleret i, at sommervejret i Danmark ville blive ideelt til sommerhus- eller campingferie. De har måske spekuleret i, at rejsearrangørerne ville brænde inde med mange rejser og derfor sælge dem til spotpris lige op til afrejsedagen. De har måske spekuleret i, at de selv kunne vælge og vrage på rejsearrangørernes bugnende hylder med rejser til alle destinationer i en eller to uger på hoteller i alle kategorier.

Disse danskere har lagt feriebudget sådan, at der ud over betalingen for rejsen var en god sum penge til lommepenge og fornøjelser.

I sådan et spil om køb af ferierejser indgår der så mange ubekendte, hvis udfald afhænger af tilfældigheder, at spillet kommer ind under definitionen på hasard.

Mange danskere har spillet hasard med feriebudgettet som indsats - og tabt!

Det er hasard, når der ikke er garanti for gevinst i et spil. I dette tilfælde er hasard ikke strafbart, men bare ikke så smart.

Tradition for kulde og regn

End ikke de bedste professionelle meteorologer tør spå om vejret mere end nogle få dage frem. Andre kigger ud af vinduet og vurderer, at solen vil bage og riste Danmark det meste af juli, og så er der ingen grund til at købe udlandsferie, for familieteltet er så hyggeligt, og et par huller i teltdugen gør ikke noget, når solen skinner.

Indrømmet, det lyder dejligt med sol og blå himmel over Danmark, men hvem tør investere i en iskiosk i Søndervig og tro på, at det bliver alle tiders forretning?

Som nævnt er det svært at være meteorolog, men man kan altid se på noget statistik, når man vil gøre sig vejr-klog.

I juli 2012 var Danmarks døgnmiddeltemperatur ifølge DMI på 15,9° C, hvilket et meget normalt set over en periode fra 1961 til nu. Månedens laveste temperatur var 5,1° C - målt i Midtjylland 29. juli.

Nedbørsmængden i Danmark er steget hvert år siden 1940. I juli 2011 faldt der 113 millimeter regn, og i 2012 91 millimeter - begge måneder pænt over gennemsnittet på 66 millimeter.

Det er ikke værd at blive hjemme på grund af vejret.

Hvis man gambler med vejret, er der høje odds på lækkert sommervejr og dermed høj risiko for at tabe.

Sprængt budget

Men hvad er det, man risikerer at tabe ved at stole for meget på, at vejret bliver godt i Danmark?

Erfaringerne fra de seneste år er, at når man i sidste øjeblik vælger at købe en charterrejse i højsæsonen, så er priserne steget så meget, at man risikerer at komme til at betale meget mere, end der var sat af til ferieudgifter. Desuden er der så få rejser tilbage, at man måske kun kan komme af sted en uge, selv om ønsket var to uger til næsten samme pris. Og endelig kan man ikke komme derhen, hvor man gerne ville, for til sidst er der måske kun to destinationer at vælge imellem.

Her kan man så indvende, at rejsearrangørerne bare kan skaffe flere hoteller og flere fly. Svaret er, at det allerede er gjort.

Bravo Tours har ekstra fly til fire populære ferierejsemål, Costa de Almería, Mallorca, Kreta og Alanya, i skolernes sommerferie, og selv om der måske kunne skaffes endnu et ekstra fly, kan der ikke findes 100 ekstra værelser af god kvalitet på et populært feriested med få dages varsel.

Løsningen er at bestille sin rejse i god tid. Ved at gøre det kommer man til det rejsemål, man selv foretrækker, får værelse på et hotel, man selv vælger, og betaler mindre end dem, der venter til sidst med at beslutte sig.

Som rejsearrangører glæder det os at få penge i kassen, men vi ærgrer os, når vi skuffer nogle, der spørger forgæves efter en rejse, de gerne ville have købt.

Vi lever ikke af dårligt vejr, men af glade og tilfredse kunder.

Go’ ferie!

Bravo Tours er blandt Danmarks tre største rejsebureauer med rejser til spændende og populære rejsemål over hele verden – altid med dansktalende rejseledere.

Bravo Tours tilbyder  Solferie, Safari, Rundrejser, Golfrejser, Kombinationsrejser og Grupperejser, der giver minder for livet.

Bravo Tours har hovedkontor i Herning og et salgskontor i København.

Bravo Tours er medlem af charterrejsearrangørernes brancheorganisation (RiD) og Rejsegarantifonden og følger altid Rejseankenævnets retningslinjer og afgørelser.