Codan Forsikring

Sport i TV kan være en hård omgang for stuen

Pressemeddelelse   •   Jul 09, 2012 10:00 CEST

Hver tiende danske mand er kommet til at forvolde skade på inventar i sit hjem, mens han så sport i fjernsynet – og særligt mænd mellem 18 og 34 år har et kraftigt temperament foran stuealteret. Det viser en ny undersøgelse fra Codan Forsikring.

Hvis man tror, at stuen er et fredeligt og roligt alternativ til diverse hektiske sportsarenaer, kan man godt tro om igen. I hvert fald hvis man er mand eller er i selskab med én af slagsen.

Forsikringsselskabet Codan har netop foretaget en undersøgelse, der viser, at præcis 10 procent af alle mænd i Danmark har prøvet at ødelægge inventar, mens de så sport i fjernsynet. Og ifølge undersøgelsen gælder det for 14 % af alle mænd mellem 18 og 34 år.

”Jeg tror, at mange kan nikke genkendende til ophedede situationer foran tv’et, hvor der kan flyve andet end bare ukvemsord igennem luften. Tænk bare på, da Portugal scorede det sidste mål imod Danmark, efter vi havde udlignet deres føring under EM. På den baggrund er det nok en god idé at have styr på sin indboforsikring – ikke mindst i en sportssommer som denne, hvor EM, Wimbledon, Tour de France og OL afløser hinanden som perler på en snor,” siger Marianne Dahl Steensen, direktør for privatkunder hos Codan, og tilføjer:

”I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at forsikringen ikke dækker hvis du for eksempel kaster din fjernbetjening mod væggen – selv hvis drømmeholdet taber.”

Kvinderne er mere rolige

Det lidt stereotype billede, hvor manden hidser sig op i sofaen, mens konen sysler med rolige ting ved siden af, bliver til en vis grad bekræftet af undersøgelsen. I hvert fald er det kun tre procent af alle kvinder, der har forvoldt skade på inventar i deres hjem, mens der var sport i flimmeren.

På landsplan er det især folk fra Midtjylland, der har måttet udskifte deres fjernbetjening, sofalampe eller stueinventar efter en ophedet omgang tv-sport. Mest rolige er folk fra Syddanmark.

Codan har også spurgt til, hvor meget OL folk forventer at se i fjernsynet i den kommende tid. Her viser undersøgelsen blandt andet, at tre ud af fire danskere (74 %) vil sidde klar foran tv-skærmene i løbet af de tre uger, De Olympiske Lege strækker sig over. Hvilke konsekvenser det så vil få for stuemøblementet, må tiden vise.

Om Undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af analysevirksomheden YouGov på vegne af Codan Forsikring. Der indgår besvarelser fra mere end 1000 respondenter, og dermed er undersøgelsen repræsentativ for den danske befolkning.

Udvalgte resultater

På spørgsmålet ”Har du nogensinde forvoldt skade på inventar i dit hjem (fx fjernbetjening, tv, lamper, stuebord eller lign.) mens du så sport i fjernsynet?” fordeler svarene sig således:

I alt

• Ja: 6 %
  • Nej: 91 %

Fordelt på køn

• Blandt kvinder (505 respondenter): Ja: 3 %, Nej: 96 %, Husker ikke: 2 %
  • Blandt mænd (506 respondenter):  Ja: 10 %, Nej: 86 %, Husker ikke: 4 %

Der er ikke spurgt til, hvilke konkrete inventargenstande, der er gået i stykker.

På spørgsmålet ”OL i London strækker sig over 3 uger i sommeren 2012. Hvor mange timers OL forventer du at se i TV, hvis du tænker på en gennemsnitlig uge?” fordeler svarene sig således:

• Ingen:                 20 %
  • Ca. 1-2 timer       23 %
  • Ca. 2-5 timer       19 %
  • Ca. 5-10 timer      16 %
  • Ca. 10-20 timer      8 %
  • Ca. 20-30 timer      5 %
  • Ca. 30-40 timer      1 %
  • Ca. 40-50 timer      1 %
  • Mere end 50 timer   1 %
  • Ved ikke:               6 %

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Codan Forsikring A/S

Kia Pedersen, kommunikationskonsulent

E-mail: kip@codan.dk

For kundehenvendelser

Kontakt os på: Tlf.: 33 55 55 50

Om Codan Forsikring

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med 22.000 medarbejdere. Læs mere om Codans arbejde med CSR her.

Læs mere om Codan på www.codan.dk.