Tendea.dk

Stadig flere forældre arbejder for meget og lader børnene passe sig selv

Pressemeddelelse   •   Mar 07, 2012 12:04 CET

København, februar 2012 – I forbindelse med rolleskiftet i verden, er kvinders muligheder på arbejdsmarkedet blevet uendelige og det gamle verdensbillede er for evigt blevet ændret. Rolleskiftet har medført en ændring af den gamle tankegang, som bestod i at mænd skulle tjene penge og kvinder skulle blive hjemme og passe børnene. Kvinder er blevet mere selvstændige og karriereorienteret, hvilket har medført at børnene bliver passet mindre af forældrene og de bliver sat i daginstitutioner tidligere.

Daginstitutioner kan være positive og særdeles gode, men der findes dog også institutioner som ikke udfordrer børnene kreativt og socialt. Nogle daginstitutioner har ikke ressourcerne til at hvert enkelt barn får den tid det fortjener med en dagplejer. Børnepassere såsom en reservebedste, barnepige eller en au pair tilbringer personlig tid med barnet og hjælper det med at udvikle sig i den rigtige retning. Når man hyrer en børnepasser via en hjemmeside behøver man ikke at beslutte sig ud fra den første profil man ser. Mange familier arrangerer et møde med børnepasseren for at lære hinanden lidt at kende inden man overlader sit barn til denne person. Dette øger tilliden mellem familien og børnepasseren. En anden utrolig vigtig ting er kemien mellem barn og børnepasser. Det er vigtigt at begge parter føler sig trygge ved hinandens selskab, og dette kan også gøres via et møde.

Følelserne som følger af at overlade sit barn til en fremmed er ganske naturlige og kan let undgås ved at hyre en kvalificeret babysitter eller reservebedste. Man vil automatisk være mere rolig, velvidende at ens barn er i gode hænder. Når man finder en babysitter eller reservebedste som falder godt i hak med ens børn føler man sig ikke skyldig over at arbejde for meget, men man er i stedet lykkelig over at have fundet en person som elsker at tilbringe tid med børnene. Børnepasseren bliver ofte en del af familien og børnene bliver tæt knyttet til personen. På denne måde behøves forældrene ikke bekymre sig, når man ved at en kærlig person passer på ens barn derhjemme. Man kan aftale forskellige ting med sin børnepasser og de fleste er meget fleksible i forhold til madlavning og lettere oprydning, på denne måde er aftensmaden allerede lavet når man kommer hjem, og man kan koncentrere sig om børnene som man ikke har set hele dagen.

Hverdagen ser ganske anderledes ud i dag end for blot 40 år siden. Børn bliver oftere overladt til sig selv, eller anbragt på institutioner som ofte ikke har ressourcerne til at give barnet den opmærksomhed det fortjener. Lad ikke dit arbejde styre opdragelse af dine børn, tag kontrol og ansæt en kvalificeret, sød og ansvarsbevidst børnepasser som kan hjælpe din familie.