TUI Danmark

Star Tour vil sælge flere krydstogter fra Aarhus Havn

Pressemeddelelse   •   Feb 29, 2016 10:19 CET

Krydstogtindustrien er i kraftig vækst i Århus, hvor Visit Århus forventer, at 71.000 cruise-gæster lægger til i år. Det er en stigning på 150 procent i forhold til 2015, og den vækst satser krydstogtsselskabet WonderCruise på at bidrage til.

Som noget nyt vil WonderCruises nemlig sælge krydstogter til danskerne fra Århus Havn. Og WonderCruises er ikke en hvilken som helst spiller på markedet. Bag WonderCruises står nemlig Star Tour, der med sine mere end 300.000 danske kunder er en sværvægter, når det kommer til at sælge rejser til danskerne.

Ifølge Star Tour er strategien at sælge krydstogter i Århus ved at slå på bekvemmeligheden i at tage på krydstogt fra en havn i nærheden. Det skal nye medarbejde hjælpe kunderne med at opdage.

- I Århus er der et stort uudnyttet opland, der gør byen til et oplagt mål for krydstogter. Men branchen har hidtil overset mulighederne ved at fokusere meget ensidigt på København. Nu gør vi så noget ved det ved at investere medarbejdere og ressourcer i Århus, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

For at kunne få del i væksten har WonderCruises ansat 3 medarbejdere i Århus-afdelingen, der er dedikeret til at sælge krydstogter. Derudover er et større beløb afsat til at markedsføre mulighederne for krydstogter fra Århus.

Størstedelen af pladserne fra Århus Havn bliver solgt til turister, der kommer langvejs fra med fly. Men WonderCruises vil derimod satse på at udbrede kendskabet til herlighederne ved krydstogter til potentielle kunder i oplandet i Jylland og på Fyn.

- Det er en spirende tendens inden for krydstogter, at folk stiger på i egen havn i stedet for at tage fly til starthavnen. Det er jo let lige at tage tog eller bil til Århus for så at stige skibet, og derfor ser vi Århus og oplandet i Jylland og på Fyn som et meget lovende marked, siger Nikolai Johnsen.

Det er primært en ny krydstogtsrute til Norge med Costa Cruises, der i 2016 driver væksten i Århus. Og med hele 43.000 ledige pladser, skal der sælges mange billetter for at få regnestykket til at gå op. Men netop Norge er ifølge Nikolai Johnsen ekstra tillokkende for netop krydstogtsgæster:

- En del danskere holder sig tilbage fra at tage til Norge, fordi landet er kendt for meget høje priser. Men som gæst på et krydstogtskib bliver en tur til Norge faktisk ganske overkommelig, fordi man kan købe al mad og drikke ombord. Og så er de norske fjorde også noget af det smukkeste at se på fra et skib, siger Nikolai Johnsen.

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.