TUI Danmark

Stig Elling har overlevet dem alle: Mr. Charter fejrer 50 års jubilæum i rejsebranchen

Pressemeddelelse   •   Maj 27, 2014 10:22 CEST

67-årige Stig Elling, der er salgsdirektør i Danmarks største rejsearrangør, Star Tour, fejrer 50 års jubilæum i rejsebranchen, og kan dermed kalde sig Danmarksrekordindehaver som den rejseboss, der har været længst tid i branchen. Stig Elling har overlevet både Spies og Tjæreborg præsten, og er med sine 67 år langt fra færdig som aktiv i rejseverdenen.

- Jeg startede Fortun rejser som 17-årig hjemme på et hjørne af køkkenbordet, hvor min mor svarede telefonen, når jeg var i skole, og min far kørte ”firmabilen”, fordi jeg var for ung. De første rejser gik til Østrig med fly ud og bus hjem, og siden greb det jo om sig, kan man sige, fortæller Stig Elling, der de seneste 30 år har været chef i Star Tour-regi.

Det er et rigt og varieret liv som rejseboss Stig Elling kan se tilbage på. Han har bl.a. været manden bag sightseeing over København og Nordsjælland i helikopter, en jumbojet til New York fuld af fans af travhesten Tarok ved verdensmesterskaberne, ”opfinder” af mange nye charterdestinationer, som Samos, Isla Margarita og Calabrien og uofficiel talsmand for rejsebranchen under flere store kriser, bl.a. Tsunamien, Twin Towers i New York, Muhammedkrisen og Askeskyen.

- Jeg har været med hele vejen fra propel til jetfly, jeg har rejst utrolig meget i verden, og fundet mine personlige favoritter, der er Thailand, Kreta og Rågeleje, og så nyder jeg stadig meget at sende danskere på ferie, fordi ferie er så positivt og lyst, og det passer godt til mig som menneske, siger Stig Elling.

Stig Elling og hans partner solgte firmaet Solrejser, der bl.a. havde stor succes med Grækenland, til Star Tour for små 30 år siden. I dag er han salgsdirektør i Star Tour og desuden formand for Rejsearrangører i Danmark, RID, for anden gang.

Fotos fra de 50 år kan downloades her:

Fra Kraks Blå Bog om Stig Elling:

ELLING Stig salgsdirektør; f. 15/3 1947 i Kgs. Lyngby; søn af selvstændig Kjeld Elling (død 1990) og hjemmegående Birthe E, f. Schleimann (død 1994); lever i reg. partnerskab m. privatrådgiver Steen Andersen, f. 21/7 1956 i Stege, søn af formand Frode Andersen (død 1990) og sygehjælper Karen Alice A, f. Larsen (død 2006).

Startede eget rejsebureau, Fortunrejser, 1964 (Danmarks yngste rejsebureaudirektør); udlært hos Raffels Rejser i København 1965, ansat smst. 1965-70; salgsdirektør i Falke Rejser 1970-73; direktør smst. 1973-76; adm. direktør i Rejsebureauet Sunway, Kbh. og Billund 1976-81; stiftede Solrejser (s.m. John Andersen) i 1982; sælger Solrejser (senere StarTour Danmark) 1986; salgsdirektør i StarTour fra 1986.

Medlem af Frederiksberg kommunalbestyrelse fra 2006; formand for arbejdsmarkedsudvalget fra 2006; genvalgt i 2009; medl. af kulturudvalget og formand for det lokale beskæftigelsesråd på Frederiksberg fra 2009; formand for Rejsearrangørerne i Danmark 2002-04; ambassadør for Dansk Folkehjælp fra 2008.

Har skrevet: Hele sandheden, 2007 (selvbiografi).

Tildelt: Rejseskribenternes kommunikationspris 2005; kåret som årets Homo/bi af Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske 2006; kåret som den mest indflydelsesrige person i Dansk Rejseindustri (Årets Travel Award) 2009.

For flere informationer, kontakt venligst: Stig Elling, salgsdirektør, Star Tour. Tlf.: 20 90 24 13

Star Tour A/S er Danmarks største charterrejsearrangør med en markedsandel i 2013 på 27%. Star Tour er en del af TUI Nordic. TUI Nordic tilbyder charterrejser fra Danmark, Sverige, Norge, og Finland. Hovedarrangøren er Star Tour/Fritidsresor/Finnmatkat, Nordens største rejsearrangør. TUI Nordic indgår i Europas ledende rejsekoncern indenfor ferierejser, TUI Travel PLC med ca.30 millioner kunder årligt.

Følg os på Facebook, YouTube og Instagram