DAN-Palletiser A/S

Store summer at tjene på bundlinjen ved at forbedre arbejdsmiljøet i produktionen

Pressemeddelelse   •   Okt 04, 2012 11:10 CEST

Ifølge DAN-Palletiser der producerer fuldautomatiske maskiner til end-of-line processen i industrien kan mange virksomheder gøre det både bedre og billigere og samtidig spare medarbejderne for nedslidende arbejdsopgaver og medfølgende rygproblemer. ”Brug den danske arbejdskraft til det vi er gode til og bliver rost for – nemlig nytænkning. Det vil gøre produktionsvirksomhederne i Danmark mere konkurrencedygtige at satse på at automatisere processerne i industrien, og dermed også fjerne de tunge løft”, udtaler Knud Jensen, adm. direktør i DAN-Palletiser A/S.

Det anslås at hver anden krone, der tjenes hjem til Danmark, kommer fra dansk produktion, og DAN-Palletiser ved fra deres beregninger, at der er store besparelser både på den korte og den lange bane ved at automatisere i produktionen.

For Knud Jensen betyder automatisering i produktionen ikke altid fyringer, men derimod større markedsandele og øget omsætning. Det kan derfor nemt vise sig at være en god og lønsom idé at beholde produktionen inden for landets grænser. ”Som man ofte kan læse i pressen er det slet ikke billigt og heller ikke uden problemer at flytte produktionen til et andet land, hvor man heller ikke har den samme mulighed for at kontrollere processerne, som man vil kunne hvis produktionen findes i Danmark” siger Knud Jensen.

”Næsten alle virksomheders produktion er fuldautomatiseret hele vejen. Først når produktet er kørt igennem systemet og skal læsses på paller for videre transport ud til kunderne er der et hul – læsningen foregår nemlig ofte manuelt. Men sådan behøver det ikke være! Med en fuldautomatisk løsning er der ingen stop, men fuld tryk på produktionslinjen, ingen dårlige rygge og store besparelser på lønudgifter”, siger Knud Jensen.

Tunge løft og opslidende manuelt arbejde, og dermed risiko for flere dyre sygedage, bør ikke forekomme i et land som Danmark anno 2012. I Danmark findes en lovgivning inden for området. For eksempel er det ikke lovligt at løfte mere end 12 kg i rutine, og der må ikke løftes mere end 6000 kg på en otte timers arbejdsdag. ”Dette antal kilo kommer man hurtigt op på. En produktionslinje med en kapacitet på 10 kartoner á 10 kg pr. minut er meget normal. Tænk så på, at en medarbejder ifølge lovgivningen da kun kan sætte kartonerne på pallen maksimalt en time om dagen – herefter skal vedkommende sættes til andet arbejde, som ikke har med løft at gøre. Det betyder at man for hver 8 timers produktion skal benytte 8 medarbejdere for at sætte kartonerne på pallen fra én linje. Det siger sig selv at det er en dyr og tidskrævende løsning, og så kan man nemt få den idé at man vil flytte sin produktion til et andet land med lavere lønninger og ingen arbejdsmiljølovgivning” siger Knud Jensen.

”Men et forbedret arbejdsmiljø giver faktisk flere penge på bundlinjen. Erstatter man den manuelle håndtering med en automatisk pallelaster på lejebasis, kan der i kroner og øre spares minimum kr. 20.000,- om måneden, hvis man kører med 1 skift pr. produktionslinje. Tænk hvad det vil betyde, hvis man kører med to eller tre skift. Lejen vil stadig være den samme, pallelasteren skal bare have lidt strøm og trykluft. Det har flere af vore kunder allerede erfaret. Ved at benytte dette koncept er der ikke tale om investering, men kun en mindre variabel lønudgift pr. måned,” siger Knud Jensen.

Knud Jensen, adm. direktør, DAN-Palletiser A/S
Tel +45 22 69 21 66
knud.j@dan-palletiser.dk
www.dan-palletiser.dk