KPMG Danmark A/S

Store toldbesparelser for tøjfirmaer på vej

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2011 06:46 CET

Får man som tekstilvirksomhed produceret bluser, skjorter, bukser eller lignende i Bangladesh, Cambodia eller Laos kan man fra 1. januar 2011 spare penge på told, da der er kommet nye regler på området. Tidligere skulle virksomhederne betale 12 % i told på tøjet, hvis ikke hele produktionen fra garn til færdigt produkt lå i et af de tre lande. Men nye regler gør det muligt at slippe helt for tolden, hvis bare noget af bearbejdningen finder sted i et af disse lande. Eksempelvis klippe- og syarbejdet.

"De nye regler betyder jo først og fremmest, at der er penge at spare for virksomhederne. Men det betyder samtidig også, at man nu kan købe stof i andre lande, og så få det færdigproduceret i et af de tre lande. Dermed kan man finde dygtigere og billigere leverandører, styrke sin forsyningskæde og i sidste ende forhåbentlig være i stand til at levere bedre produkter," siger toldkonsulent i revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG, Klaus Uhre.

Med de nye regler bliver det endnu mere attraktivt at etablere i hvert fald noget af sin produktion i eksempelvis Bangladesh, hvor europæiske og amerikanske virksomheder allerede i dag er massivt til stede.

Hvis tøjet er produceret i Kina, skal man fortsat betale 12 % i told uanset bearbejdning. I lande som Vietnam og Indien kan virksomhederne slippe med 9,6 % i told under forudsætning af, at hele produktionen fra garn til tøj finder sted i landet. Der er altså mulighed for betydelige besparelser på tolden ved placering af bare noget af produktionen i et land som Bangladesh.

"Det er jo i forvejen en branche, hvor man i stor stil flytter sin produktion til lavtlønslande for at spare på omkostningerne. Og når en ren udgift som told forsvinder, kan det mærkes direkte på bundlinjen hos virksomhederne. Så det giver bestemt god mening at se på mulighederne i de tre lande. Men om det så også kommer forbrugerne til gode i form af billigere tøj er jo svært at sige," lyder det fra Klaus Uhre.

FAKTA:

Danmark importerede i 2009 tøj fra:

Bangladesh: cirka 1 mia. kr.
Indien: cirka 1,7 mia. kr.
Kina: cirka 7,5 mia. kr.
Laos: cirka 24 mio. kr.
Vietnam: cirka 241 mio. kr.
Cambodia cirka 38 mio. kr.

Kilde: Danmarks Statistik