NCC

Stort ønske fra virksomheder om at tilpasse lejemål

Pressemeddelelse   •   Jun 12, 2013 09:33 CEST

Mange virksomheder ønsker, efter en kortere eller længere årrække, at ændre størrelsen på deres lejemål, alt afhængigt af om de udvider eller neddrosler, men flytteomkostningerne og administration holder dem ofte tilbage. Den udfordring har NCC Property Development løst i de såkaldte Company Houses. Her kan virksomhederne justere størrelserne på deres lejemål eller bytte lokaler med naboen.

Men sådan behøver det ikke at være. Det viser erfaringer fra NCC Property Development, der siden 2006 har opført 14 såkaldte Company Houses i Aarhus, København og Kolding. Her bor i dag omkring 50 virksomheder, som deler kantine, fitnessrum, mødelokaler, parkeringsfaciliteter mv. Her har der allerede nu været fem interne flytninger plus flere opgaver med at ændre størrelsen på lejemålene.Flyt i nyt. Men uden at flytte. Mange virksomheder ønsker enten at få flere eller færre kvadratmeter til deres ansatte, men holder sig tilbage. Enten fordi udgifterne til en flytning kan være for store, eller fordi virksomheden er bange for, at nøglemedarbejdere siger op, hvis den flytter til den anden ende af byen.

Samme visitkort

"Konceptet er enormt fleksibelt. Som virksomhed i et Company House kan du i mange tilfælde få tilpasset dit lejemål i størrelse uden at skulle flytte. Adressen er den samme, og det betyder massive besparelser i udgifter til flyttemænd, tabt arbejdsfortjeneste, varsling af medarbejdere, nye visitkort og marketingsmateriale og kunder, der ikke kan finde virksomheden plus alt det, som jeg ikke har nævnt," forklarer Allan Schouv Jakobsen, udlejningsdirektør i NCC Property Development.

En af de virksomheder, som er flyttet i nye lokaler uden at flytte adresse, er forsikringsmæglervirksomheden AON.

"Vores lejekontrakt udløb, og da vi har forventninger om at åbne nye kontorer i Jylland, var det eksisterende lejemål i Kolding for stort til at servicere det nærområde, vi ønskede. Men vi vil gerne blive på adressen af flere årsager: Beliggenheden tæt på motorvejen, parkeringsmuligheder, at vores eksisterende kunder kan finde os og selvfølgelig, at vi gerne vil beholde vores medarbejdere. Det er nemmere, når adressen ikke ændrer sig væsentligt," siger administrerende direktør Søren Lindbo fra AON.

Mindre administration

Den forklaring kan NCC Property Development også genkende fra andre lignende sager:

"I branchen taler vi om right-sizing, og i et Company House er det nemt, fordi fælles kantine, fælles mødefaciliteter, generel god komfort, gode faciliteter og moderne

indeklima jo er det samme, fordi husene generelt er i god kvalitet og er fleksibelt indrettet. Samtidig fjerner vi en masse administration fra virksomhederne, som bor i Company Houses. De skal ikke tænke på kantinedrift eller snerydning. De skal gøre det, de er bedst til, drive deres virksomhed," uddyber Allan Schouv Jakobsen.

I Aarhus er Topdanmark netop flyttet mellem to Company Houses i bydelen Skejby, da forsikringsvirksomheden skulle bruge dobbelt så meget plads og i maj måned rykker ind på 770 kvadratmeter.

"Det er kun 1,5 år siden, at vi flyttede ind, og vi er glade for konceptet med fælles kantineordning og mødelokaler. Nu skal vi bruge plads til 45 kolleger mod 19 tidligere, fordi vi også flytter medarbejdere ind fra Viby. Så er det nemmere at flytte ind i lokaler, som vores medarbejdere er vant til og nye bedre kan forholde sig til", siger Martin Arildslund Petersen, der er forvaltningschef i Topdanmark.

Kortere tidshorisont

Hos NCC Property Development ser man helt klart, at markedet i stigende grad efterspørger fleksibilitet og derfor allerede har flere Company Houses planlagt.

"Virksomhederne arbejder i dag med meget kortere tidshorisonter, fordi tiderne er mere usikre. Derfor er fleksibilitet centralt, når de vælger at placere sig et sted. Vi ser en stigende efterspørgsel efter lokaler og bygninger, som kan gøres større eller mindre med relativ kort varsel," siger Allan Schouv Jakobsen fra NCC Property Development.

Fakta:

Her ligger NCC’s Company Houses:

Nordhavnen, København

Flintholm, Dirch Passers Allé, Frederiksberg

Østmarken, Søborg

Jupitervej, Kolding

Teglholmen, København

Delta Park, Vallensbæk

Frederiks Plads, Aarhus

Skejby, Aarhus

Viborgvej, Aarhus

Her er der flere Company Houses på vej:

Roskilde

Ballerup

Ørestad

Aarhus

Søborg

Flintholm

Teglholmen

NCC planlægger desuden at opføre flere Company Houses i blandt andet Aarhus og København. Se mere på www.ncc.dk

For yderligere oplysninger kontakt venligst

Camilla Zeest Rydahl, kommunikations- og marketingchef, NCC Property Development, telefon 24 88 74 40, e-mail
cry@ncc.dk

Allan Schouv Jakobsen, udlejningsdirektør, NCC Property Development, telefon 60 23 79 21, e-mail
aja@ncc.dk

Søren Lindbo, administrerende direktør, AON, telefon 32 69 71 00, e-mail
soren.lindbo@aon.dk

Martin Arildslund Petersen, forvaltningschef, Topdanmark, telefon 44 74 27 78, e-mail
rtt@topdanmark.dk

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig. I 2012 havde NCC i Danmark en omsætning på knapt 5,7 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte. NCC Property Development udvikler og sælger kommercielle ejendomme på udvalgte vækstmarkeder i Norden, Baltikum og St. Petersborg.