Skyscanner

Stranger Danger! Skyscanner.dks brugere er utilfredse med ny Air France og British Airways politik

Pressemeddelelse   •   Sep 21, 2010 09:57 CEST

To flyselskaber har indført en politik, der går ud på at flytte voksne passagerer væk fra uledsagede børn på flyet. Det vil 68 % af Skyscanners brugere ikke være med til.

KØBENHAVN, Danmark— Der har den senere tid hersket en del furore omkring Air France og British Airways, som har indført et nyt princip for fordeling af flysæder, der går ud på, at uledsagede børn ikke må sidde ved siden af fremmede voksne. Fagforeningen for Air Frances eget personale er bekymret for, om børnene kan klare sig selv i krisesituationer, mens den britiske forretningsmand Mirko Fischer oven i købet har lagt sag an mod British Airways, fordi han følte sig behandlet som en "potentiel børnemishandler", da han blev bedt om at rykke væk fra en tolvårig dreng.

Skyscanner, søgesiden for billige flyrejser, har spurgt sine brugere om, hvad de mener om den nye politik. Mere end 500 besvarelser fra hele verden viser, at så meget som 68 % ville føle sig dårligt behandlet, hvis de blev bedt om at flytte væk fra et sæde ved siden af et uledsaget barn

Undersøgelsen peger også på, at de fleste forældre faktisk ikke ønsker, at fremmede voksne skal flyttes væk fra deres børn på en uledsaget flyrejse: Kun 14 % bryder sig ikke om, at deres barn skal sidde ved siden af en fremmed, mens 42 % ligefrem sætter pris på, at der er en anden voksen i nærheden til at hjælpe i krisesituationer.

28% af forældrene vil dog foretrække, hvis deres barn kom til at sidde ved siden af en kvindelig passager frem for en mand – en holdning, som Mirko Fischer formodentligt ikke ville sætte pris på.

British Airways  har efter den megen kritik igen ændret deres politik. Der er nu særlige zoner for uledsagede børn adskilt fra de øvrige passagerer men tæt på flypersonalet. Denne løsning er Mirko Fischer til gengæld overordentlig tilfreds med.

Skyscanners Scandinavian Country Manager, Kristin Andersson, kommenterer:

"Flyselskaberne står i en meget vanskellig situation. På den ene side er de ikke interesserede i at fornærme deres passagerer, men samtidigt er de nødt til at sikre, at både forældre til uledsagede børn og børnene selv kan føle sig helt trygge ved flyrejsen. Så vidt vi ved, er der dog ingen skandinaviske flyselskaber, der har planer om at indføre denne politik.”

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig over hele verden – prøv for eksempel fly til Hurghada og fly til Dubai. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Kristin Andersson