Ingeniørhøjskolen i Århus

Studerende bygger halmhus på Store Torv

Pressemeddelelse   •   Okt 07, 2010 10:54 CEST

I morgen, fredag, vil århusianerne møde et sjældent syn. Studerende fra Ingeniørhøjskolen har sat sig for at opføre et halmhus midt på Store Torv. De vil sætte fokus på nyere tids største humanitære katastrofe i Pakistan.

”Vi vil fange folk midt i deres travle hverdag på vej til eller fra arbejde eller studie og minde dem om, at millioner af mennesker i Pakistan mangler tag over hovedet. De risikerer at dø af kulde, nu hvor vinteren er på vej,” siger Signe Friis Christensen fra Ingeniørhøjskolen i Århus.De studerende er tilknyttet hjælpeorganisationen Ingeniører Uden Grænser, som ved hjælp af lokal arbejdskraft er i gang med at opføre halmhuse i Pakistan.

Millioner frygter vinteren
I flere kriseramte områder er den hårde vinter på vej, og de studerende sætter nu alt ind for at nå målet om at skaffe 500 familier tag over hovedet.

”Millioner af mennesker frygter vinteren, og et enkelt halmhus kan redde en hel families liv. Det er det, vi ønsker at sætte fokus på.

Og så vil vi gerne vise, at ingeniører spiller en vigtig rolle for nødhjælpsarbejde i katastrofeområder,” siger Signe Friis Christensen.Det ser simpelt ud, halmhuset, men bag det ligger mange ingeniørfaglige overvejelser.”Det har været en udfordring at designe konstruktionen, så det kan bygges for meget få penge af lokale materialer som for eksempel ler og tømmer. Samtidig skal det have en høj isoleringsgrad for at kunne holde på varmen i stærk frost. Og for at minimere omkostningerne skal de lokale selv levere den nødvendige arbejdskraft, så huset må ikke være sværere at opføre end en kommode fra IKEA,” siger Morten Hernes, som er formand for studenterorganisationen Ingeniører Uden Grænser på Ingeniørhøjskolen i Århus.Halmhuset vil stå klar tidlig fredag morgen på Store Torv i Århus.