Frie Skolers Lærerforening

Sydfynsk lærer skriver vindersang

Pressemeddelelse   •   Nov 07, 2016 14:11 CET

Den sydfynske sangskriver, musiker og efterskolelærer vandt nemlig konkurrencen om at skrive en sang til lærerforeningen, der i år fejrer sin tiårs fødselsdag.

11 andre sangskrivere bidrog til konkurrencen, men juryen valgte Kristian Bachs bidrag, ”Allerbedst sammen”. Ifølge næstformand i Frie Skolers Lærerforening, Monica Lendal Jørgensen, er der flere grunde til, at netop Kristian Bach løb med checken og æren:

»Melodien er god. Man lærer den hurtigt, den er let at synge, og har man sunget den en enkelt gang, så hænger den fast, og man går rundt og nynner den bagefter – det er et godt tegn. Samtidig lægger sangen vægt på noget, som er vigtigt for os på de frie skole og i fagforeningen: fællesskabet«.

Det er ikke overraskende, at Kristian Bach har kunnet skrive en sang, som rammer lærerne og børnehaveklasselederne på de frie skoler. En stor del sit liv har han levet i den frie skoleverden. Han voksede op i Ollerup og gik på Ollerup Friskole. Som ung var han to år på to forskellige fynske efterskoler, Kertemindeegnens og Ollerup Efterskole – Sang og Musik. Han blev uddannet som lærer fra Den frie Lærerskole i Ollerup. Og i de sidste fem år har han været lærer på Langelands Efterskole, hvor han blandt andet styrer skolens fælleskor.

”Allerbedst sammen”-sangen ligger i tydelig forlængelse af Højskolesangbogens tradition, og heller ikke det er tilfældigt. Kristian Bach har stor respekt for højskolesangene:

»Jeg har sunget meget fra Højskolesangbogen, jeg er blevet rørt af dens sange, og jeg har mange af dem helt inde under huden. For mig er det noget meget specielt at synge sammen, og jeg håber, at medlemmerne af Frie Skolers Lærerforening får den samme helt unikke fællesskabsoplevelse, når de i fremtiden synger ”Allerbedst sammen”«.

Frie Skolers Lærerforening blev en realitet 14. marts 2006 efter en fusion mellem Efterskolernes Lærerforening og Frie Grundskolers Lærerforening

Frie Skolers Lærerforening (FSL) er en fagforening for lærere og børnehaveklasseledere på frie grundskoler og efterskoler.

Foreningen varetager de fagpolitiske, uddannelsesmæssige og pædagogiske interesser for ansatte på de cirka 500 frie grundskoler og 250 efterskoler.

Foreningen organiserer ca. 8.900 medlemmer. FSL's formand er Uffe Rostrup, næstformand er Monica Lendal Jørgensen.