DLG

Sylteprodukter har fået nyt navn og look

Pressemeddelelse   •   Dec 18, 2013 11:23 CET

DLG's datterselskab, Samsø Konservesfabrik, har skiftet navn til Samsø Syltefabrik, og sylteprodukterne har fået et helt nyt og mere nutidigt look. Ønsket er at målrette produkterne bedre til forbrugerne og fortælle historien om de unikke produkter fra Samsø.

"Navnet sætter fokus på processen og håndværket bag produktet - Samsø Syltefabrik er en lille fabrik - ikke en kæmpe industriproduktion - og det må navnet gerne indikere. Det signalerer stolthed ved håndværket, det er autentisk, og så favner det samtidig mere madglæde end ordet konserves, som skaber knap så positive associationer", siger Lene Dyrby, der er marketing- og produktchef i DLG Food. "Tanken bag emballagedesignet er, at det skal være ligesom produktet: Enkelt, autentisk og indbydende".

"Når man bor på en ø, har der tilbage i historien altid været et behov for at benytte metoder som syltning. Med Samsø Syltefabrik og sloganet "Øboere sylter bedst" er ønsket at dele historien om de gode råvarer fra Samsø som rødkål og rødbeder og fortælle hvad, der gør produkterne unikke".

Der er generelt en stor konkurrencefordel i at sælge danske produkter i Danmark. Seks ud af ti danskere, synes, at det er vigtigt, at deres survarer er danskproducerede viser en undersøgelse fra Wilke.  Samsø Syltefabrik er nu den sidste syltefabrik i Danmark, og mange af produkterne som fx rødbeder og rødkål er baseret på råvarer, der bliver avlet lokalt på Samsø.

"Vi vil gerne være med til at bevare denne type grøntsagsproduktion i Danmark og har derfor produceret et par videofilm, som fortæller om den unikke kvalitet af rødkål og rødbeder, der produceres på Samsø", siger Lene Dyrby. Andre typer af råvarer som f.eks. drueagurker dyrkes ikke længere i Danmark i en mængde, pris og kvalitet, der kan møde efterspørgslen. Her importeres råvarer til produktion på Samsø.

Det vil tage lidt før det nye design er ude i butikkerne, da det afhænger af, hvornår de enkelte råvarer høstes og syltes. Rødbeder og rødkål er nu bl.a. i Coop og Rema 100, mens syltede agurker og græskar først vil være at finde med det nye design i butikkerne næste sommer og efterår. Flere af produkterne findes endvidere i en økologisk og sukkerfri variant.