Peter Larsens Kaffe

Test: Danskerne drikker affaldskaffe

Pressemeddelelse  •  2011-12-05 18:01 CET

I denne kaffeblanding kan bunken til højre betegnes som 'defekter'. Foto: Kristian Brasen.  Danskernes foretrukne kaffe

Hvilken kaffe drikker du?

Filterkande-kaffe 38%

Instant kaffe (fx Nescafé) 28%

Drikker ikke kaffe 19%

Kaffe fra stempelkande 14%

Kaffe fra espressomaskine 13%

Anden form for kaffe 6%

KILDE: INTERRESEARCH,

1.382 ADSPURGT

De lyse bønner er umodne og lette at se. De små huller, der vidner om insektangreb, er straks sværere at få øje på. Men de er der.

Søndagsavisen har gennemgået 100 gram kaffe af mærket Amora og fundet ud af, at mindst 25 procent af bønnerne er dårlige - på fagsproget kaldet defekte. Blot nogle få bønner af dårlig kvalitet kan ødelægge en hel kop kaffe, fortæller Samuli Marila, som er dobbelt danmarksmester i kaffesmagning og vant til at bedømme kaffens kvalitet.

»Defekter kan blandt andet være insekt-, svampe- og mugangreb, som stopper og ødelægger bønnens udvikling. Det vil afgive smag til kaffen, og de smage finder jeg ofte i supermarkedskaffe,« siger Samuli Marila.

Han forklarer, at det er let at skjule en ringe kvalitet ved at mørkriste kaffen. På den måde skjuler man nuancerne, og man 'brænder' smagsspektret ned - man kvæler det dårlige, men mister også gode og essentielle smagsnuancer.

Efterspørgslen er stor

Samuli Marila bakkes op af Klaus Thomsen fra Coffee- Collective, som har både verdens- og danmarksmesterskaber i kaffebrygning på CV'et.

»Jeg vil tro, at problemet er endnu værre i formalet kaffe, hvor det er lettere at skjule defekterne,« siger han og fortæller, at kvalitet og pris som regel hænger sammen.

Det koster kaffe bonden mange penge, når han skal høste de samme træer flere gange. Derfor ryger de umodne bønner ofte med. Og efterspørgslen efter kaffe er så stor, at der også er et marked for billige bønner af lav kvalitet.

Vænner sig til smagen

Samuli Marila er derfor ikke overrasket over mængden af defekter, som Søndagsavisen fandt i sorteringen af den billige Amora-kaffe fra Netto.

»De defekte bønner giver en intens smag, som mange forbinder med kaff e. Men faktisk er det smagen af defekter, « siger han og forklarer, at de fleste, når de starter med at drikke kaffe, skal vænne sig til kaff ens smag, som mange oprindeligt ikke kan lide.

Men sådan bør det ikke være. Poul Zacho, administrerende direktør i BKI, der producerer Amora-kaffen, har 25 års erfaring i branchen. Han afviser kritikken af virksomhedens produkt.

»Vi har et kanonprodukt, der ud fra et fagligt synspunkt er af en meget høj kvalitet,« siger han.

Irmas økologiske kaffe vinder Søndagsavisens test, mens Peter Larsens økologiske kaff e er den bedste instant kaffe i testen.

Test af kaffe

IRMAS ØKOLOGISKE (Irma - hele bønner) 1,41 kr. pr. kop. Ekspertens dom: »En snert af behagelig bitterhed, som balanceres af en god sødme og fylde.« Karakter 4/5

GEVALIA ORIGINAL (Kvickly m.fl .) 1,15 kr. pr. kop. Ekspertens dom: »God fylde og kraft. Men lidt grøntsagsagtig.«  Karakter 2/5

RØD MERRILD (Netto m.fl .) 1,25 kr. pr. kop

Ekspertens dom: »Mest syre, mangler lidt fylde i sødme og bitterhed til at balancere smagen.«Karakter 2/5

AMORA (Netto - hele bønner) 1,08 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Her er smagen helt skæv. Især efter afkøling bliver den lidt gummiagtig.«Karakter 2/5

BKI EXTRA (Føtex m.fl .) 1,05 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Masser af fylde og power, men det er helt skævt. Bitter og lidt kemisk smag.« Karakter 1/5

Test af instant kaffe

PETER LARSENS

(Kvickly m.fl .) 0,84 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Den har en snert af syre og smager mest af rigtig kaffe.« Karakter 3/5

AMORA (Netto) 0,36 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Bitterheden minder om dårlig chokolade. « Karakter 2/5

CAFE NOIR (Kvickly m.fl .) 0,67 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Smager lidt af kaffebolcher og brændt karamel og er bitter.« Karakter 2/5

NESCAFÉ GULD (Kvickly m.fl .) 0,73 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Klar bitterhed, men ingen syre og sødme. Dårlig note af karamel og popcorn.« Karakter 2/5

KARAT INSTANT (Netto m.fl .) 0,45 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Det er flydende popcorn med stort P.« KARAKTER 2/5

KENA GOLD (Aldi) 0,36 kr. pr. kop.

Ekspertens dom: »Har lidt sødme, men minder om et forsøg på kunstig kaffe. Sur og kemisk.«Karakter 1/5

Bedømmelserne i de to test er ikke sammenlignelige. Testen af hele bønner og formalede bønner er foretaget som blindsmagning.

Kilde: Søndagsavisen d. 26/8 2011.

Peter Larsens Historie

I mere end 100 år har kaffeelskere i hele Danmark nydt godt af kvalitetskaffen fra Peter Larsens Kaffe. Virksomheden blev grundlagt tilbage i 1902 af grosserer Peter Larsen, som drev detailforretning fra lokaler i Viborgs bymidte.

Efter nogle år i detailleddet, kom tanken om at blive grossist. Peter Larsen kørte ud i omegns byerne og tilbød sin kaffe til købmænd og brugsforeninger. Dette blev starten på grossist virksomheden, og flytning til større lokaler på hovedgaden i Viborg.

I 1929 trådte Asmund Thorsen ind i, primært for at varetage selve kafferistningen. Grossist virksomheden udviklede sig gennem årene og i 1949 døde Peter Larsen, hvorefter Asmund Thorsen overtog firmaet og omdannede dette til et aktieselskab.

I 1966 indtrådte svigersønnen Kaj Bertelsen i en alder af 22 år og datteren Kirsten Bertelsen som 20 årig i firmaet. Dette blev starten på en ekspansion for firmaet, som flyttede fra midtbyen ud på industriarealet i Viborgs vestby.

I 1972 startede Peter Larsens Kaffe sin egen kaffeimport fra de kaffeproducerende lande bl.a. Brasilien – Mellemamerika – Afrika samt Fjernøsten. Dette bevirkede, at firmaet meget hurtigt fik kontakt med andre kafferisterier i Jylland og på Fyn. Dette var til stor gavn for firmaet der udviklede sig støt op igennem 70’erne og 80’erne, hvor firmaet købte adskillige risterier, som firmaet igennem årene havde solgt eller importeret råkaffe til. Opkøbsstrategien fortsatte på livet løs – firmaet havde på et tidspunkt kafferisterier i Viborg – Skive – Randers – Århus og Esbjerg samt en salgsafdeling i Sønderborg.

I 2000 samlede Peter Larsens Kaffe A/S alle sine aktiviteter i Viborg, blot to år inden virksomheden fejrede sit 100-års jubilæum. Aktiviteter omfatter i dag et formelt samarbejde med Sveriges største, svenskejede kafferisteri, Löfbergs Lila - en virksomhed, som har stor erfaring med både detail og cateringmarkedet.

Samarbejdet med Löfbergs Lila blev født parallelt med, at Kaj Bertelsen overdrog direktørstolen til sin søn, Claus Bertelsen. Claus Bertelsen virkede fra 2001-2004 som salgschef i Peter Larsens Kaffe - vi har dag ca. 50 ansatte.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom