Dansk Erhverv

Til kamp mod hjertestop på arbejdspladsen

Pressemeddelelse   •   Nov 02, 2011 17:32 CET

Bliv klogere på, hvordan du redder liv, hvis der sker et hjertestop på din arbejdsplads.

En ny kampagne fra Hjerteforeningen sætter fokus på hjertestop. Som virksomhed har du mulighed for både at bidrage til kampagnen og blive klogere på, hvordan I redder liv, hvis der sker et hjertestop på din arbejdsplads.

Ti danskere rammes hver dag af hjertestop uden for hospitalerne
Ti danskere rammes hver dag af hjertestop uden for hospitalerne. Ni af dem dør, og seks ud af ti danskere gør ikke noget, hvis de ser en person falde om med hjertestop. Derfor lancerer Hjerteforeningen nu kampagnen ”Gør noget for hjertet”, som over en femårig periode skal indsamle 15 mio. kroner til forskning i hjertestop.

Som en del af kampagnen har TrygFonden doneret 100.000 læringssæt med dukker, man kan øve hjertemassage på. Sættet bliver uddelt gratis til danskerne, og målet er, at dobbelt så mange reagerer, hvis de oplever en person få hjertestop. Virksomheder er også meget velkomne til at rekvirere læringssættet. Det er en god idé, mener sundhedspolitisk chef i Dansk Erhverv, Martin Koch Pedersen:

”Kampagnen er en rigtig god anledning til, at man som arbejdsgiver tager ansvar for medarbejdernes sundhed og trivsel og får bestilt et læringssæt, så medarbejderne kan øve sig på at redde liv, når der sker hjertestop på arbejdspladsen,” siger han.

Bliv sponsor af stort gallashow
En ny undersøgelse viser, at 11 ud af 100 danskere har overværet et hjertestop. En del af de hjertestop sker på arbejdspladsen, og derfor er det vigtigt, at virksomheder klæder medarbejderne på, så de bedre kan håndtere situationen.

”Det kan ske hvor som helst og når som helst, og så gælder det om at være klar. Tiden er den helt afgørende faktor, når en person falder om med hjertestop. Efter fire-seks minutter uden ilt begynder hjernen at tage varig skade. Og for hvert minut, der går, inden hjælpen når frem, falder overlevelseschancerne med 10 procent,” siger Hjerteforeningens formand, professor overlæge dr. med Peter Clemmesen.

Kampagnen Gør noget for hjertet starter mandag d. 7. november og kulminerer med Charlies Hjertegalla d. 19. november kl. 21-23. Hjertegallaen er et nyt velgørenhedsshow, som Hjerteforeningen afholder i samarbejde med TV2 Charlie. Som virksomhed har du mulighed for at donere penge og blive nævnt i showet.

Fakta-boks: Sådan redder din virksomhed liv

• Kontakt Hjerteforeningen og bestil læringssættet ”Lær at starte et hjerte igen”. Læringssættet skal bestilles i minimum 10 stk.

• Bliv samarbejdspartner ved Hjerteforeningen og TV2 Charlies Hjertegalla. Du kan som virksomhed blive enten guld-, sølv- eller bronzepartner ved at donere henholdsvis 100.000, 50.000 eller 25.000 kroner til det gode formål og få en masse fordele og synlighed ved gallashowet til gengæld.

• Bliv eksklusiv hjertegallapartner ved Charlies Hjertegalla. Det koster 250.000 kr., men giver blandt andet stor eksponering af virksomhedens navn og logo på markedsføringsmateriale, tv og hjemmeside, billetter til Hjertegallen, besøg på virksomheden af en hjertesygeplejerske m.m.

Yderligere oplysninger:
Kontakt Tim Boye Jensen på 23 44 79 08 - tbjensen@hjerteforeningen.dk, hvis I vil være med og/eller har brug for yderligere oplysninger.