Codan Forsikring

Toårsdag for Københavns værste skybrud

Pressemeddelelse   •   Jul 01, 2013 13:51 CEST

I morgen d. 2. juli er det nøjagtigt to år siden, at København oplevede det værste skybrud i byens historie. Det voldsomme skybrud åbnede i bogstaveligste forstand for sluserne, så veje og kældre på få timer stod under vand.

Den seneste tid har enorme regnmængder fået flere af de store europæiske floder til at gå over sine bredder, hvilket har betydet voldsomme oversvømmelser og ødelæggelser i blandt andet Tjekkiet, Østrig og Tyskland.

Herhjemme skal vi kun to år tilbage for at finde en lignende situation. D. 2. juli 2011 blev hovedstadsområdet oversvømmet på grund af de ekstreme vandmasser fra oven. Et skybrud der kostede forsikringsselskaberne omkring 6 milliarder kroner og var den største enkeltstående forsikringssag i Europa i hele 2011.

Danske boligejere tøver med klimasikring

DMI forudser, at de stigende temperaturer på kloden betyder, at de mest ekstreme regnskyl og storme vil forekomme markant hyppigere i Danmark end tidligere. Men er de danske boligejere klar til det næste store skybrud? Sidste år lavede forsikringsselskabet Codan en klimaundersøgelse, der viser, at fire ud af fem danske boligejere endnu ikke har investeret i tiltag for at klimasikre deres bolig. Undersøgelsen viser også, at omkring 40 procent af boligejerne i hovedstadsområdet har fået skader på deres bolig som følge af ekstremt vejr, men det er kun 18 procent, der har investeret i at klimasikre boligen.

”Det kunne tyde på, at mange danske boligejere ikke er klar til det næste store skybrud. Som boligejer kan man gøre meget for at undgå vandskader, når et skybrud rammer landet. Selv små ting som at rense tagrender og sørge for at afløbsriste ikke er stoppet til af blade har betydning. Bor man i et udsat område, kan det dog være nødvendigt at sikre boligen ved fx at lægge dræn eller installere et højvandslukke”, siger Jeanette Fangel Løgstrup, direktør for kommunikation og CSR i Codan.

Byudvikling en del af løsningen

Udfordringen for store byer som København er, at kloakkerne ikke kan klare belastningen fra de enorme mængder vand, der falder under et skybrud. Resultatet er oversvømmelser, hvor vandet bliver ledt direkte ned i butikker, kældre og andre steder, hvor det kan gøre stor skade.

Derfor er Københavns kommune gået sammen med Frederiksberg kommune om en skybrudsplan til 3-4 milliarder kroner, hvor der er fokus på at udvikle nye områder, der kan sikre, at regnvandet ikke når frem til kloakken. Det kan for eksempel være grønne parker, skaterbaner eller sænkede legepladser. På Frederiksberg kan borgerne bestemme det næste klimasikringsprojekt via en ny kampagne på Facebook.

”Vi udfordrer borgerne til at tænke kreativt, så vi kan undgå oversvømmelser i fremtiden. Har borgerne oplevet problemer med at lede vandet væk efter skybrud, så kan det være, at det nu er tid til at anlægge et vandbassin, der samtidig kan fungere som skaterbane for byens unge”, siger Kristian E. Beyer, Chef for Forretningsudvikling i Frederiksberg Forsyning.

Kampagnen bliver kaldt ”Skybrudskampen” og er et samarbejde mellem Frederiksberg Forsyning, Teknologisk Institut og Codan Forsikring. Fra d. 2. juli kan du se mere på www.facebook.com/skybrudskampen

Gode råd fra Codan: Sådan undgår du vandskader

·  Tjek terrænet ved dit hus. Falder terrænet ind mod huset kan du grave mindre kanaler i terrænet. Vandet kan derved ledes væk fra soklen og længere ud i terrænet

·  Tjek at de udendørs afløbsriste ikke er stoppet af f.eks. blade

·  Tjek at tagrender er rensede, og nedløbsbrønd ikke er stoppet

·  Har man kælder, og bor i et risikoområde for opstigende kloakvand, er det bedst at undgå tæpper og trægulve i kældre, ligesom det generelt er godt, at mindst muligt indbo står direkte på kældergulvet

Codans undersøgelse er foretaget blandt 1630 danskere i alderen 18-64 år af analyseinstituttet YouGov i januar 2012. Undersøgelsen er repræsentativ for denne aldersgruppe og er opdelt i ”alle danskere” og ”boligejere”.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Codan Forsikring A/S
Kia Pedersen, kommunikationskonsulent
Tlf.: 33 55 58 76, mobil: 30 37 85 28
E-mail: kip@codan.dk

For kundehenvendelser

Kontakt os på:

Om Codan Forsikring A/S

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med ca. 17 millioner kunder og 23.000 medarbejdere. Læs mere om Codan på www.codan.dk. Følg os på Facebook www.facebook.com/codanforsikring eller LinkedIn www.linkedin.com/company/codan-forsikring