Dansk Metal

Ubrugelig analyse om løntilskudsjob

Pressemeddelelse   •   Nov 02, 2010 09:07 CET

Ifølge en analyse bliver fire ud af ti medarbejdere på løntilskud i små private firmaer fastansat efter løntilskudsperioden. Men analysen er uaktuel og dermed ubrugelig, mener Dansk Metal.

Men analysen fra AKF, Anvendt KommunalForskning, er baseret på tal fra 2006, hvor Danmark var i højkonjunktur. Derudover har analysen kun undersøgt små virksomheder med op til 10 ansatte.

Dermed er resultatet uaktuelt, og analysen giver et forkert billede af effekten af løntilskudsjob, mener Allan Lyngsø Madsen.

”Der er i dagens Danmark overhovedet ikke grundlag for at påstå, at løntilskudsjob per definition skaber flere fastansættelser. AKF’s analyse er simpelthen ikke retvisende for, hvordan beskæftigelsessituationen ser ud nu”, mener Allan Lyngsø Madsen fra Dansk Metals Arbejdsmarkedsafdeling.

”Vores oplevelse er, at mange ledige får løntilskudsjob. Men når perioden udløber, ryger medarbejderen tilbage til ledighed og virksomheden ansætter en ny med tilskud fra kommunen”, siger han.

Forplumret resultat
Analysen tager heller ikke højde for virksomheder med filialer. Det forplumrer resultatet, fordi virksomheder ofte flytter rundt på løntilskudsjob og ordinære job fra filial til filial, mener Allan Lyngsø Madsen.

”Når analysen ikke tager højde for virksomheder med filialer, kan man ikke sige, om løntilskudsjob erstatter ordinære job eller ej. Vi anerkender selvfølgelig, at der er et behov for at have løntilskudsjob. Men vi mener, at kommunerne i beskæftigelsesindsatsen skal fokusere mere på at opkvalificere den ledige, i stedet for at sende dem i løntilskudsjob”, siger han.