Det Kriminalpræventive Råd

Undgå lommetyveri til Eurovison

Pressemeddelelse   •   Maj 02, 2014 20:37 CEST

DKR, Københavns Kommune og en række samarbejdspartnere lancerer en kampagne mod lommetyverier op til Eurovision.

Når Danmark i næste uge er vært for den internationale sangkonkurrence, vil folk strømme til den københavnske hovedstad. Og da lomme- og tasketyveri ofte sker på steder, hvor mange er samlet, lancerer DKR sammen med bl.a. Københavns Kommune en kampagne mod lommetyveri op til den store begivenhed.

”Selv i skønne København sker der lommetyverier”, hedder overskriften på kampagnen, der fra den 3. maj skal gøre opmærksom på lommetyverier i København. For selv om trygheden stiger, og kriminaliteten generelt falder i København, er tendensen en anden, når det handler om lommetyverier.

Alene i 2013 blev der begået 30.000 lommetyverier i København, hvilket svarer til en stigning på 50 % siden 2010, og det gør lommetyverier til en af de oftest begåede kriminalitetsformer i hovedstaden.

- Lommetyveri er ubehageligt og kan opleves som et overfald. Vi har altid kendt til det, men verden har udviklet sig. I dag har stort set alle en smartphone på sig, som de er afhængige af. Den fungerer bl.a. som betalingsmiddel og giver adgang til oplysninger. Derfor har den stor værdi og er attraktiv. Og det gør, at vi skal være opmærksomme på, hvordan vi passer på den, siger sekretariatschef i DKR Anna Karina Nickelsen.

Pas på dine ting og nyd festen

Kampagnen skal gøre både københavnere og de mange Eurovision-gæster opmærksomme på, hvordan de kan undgå lommetyverier og nyde deres ophold og færden i byen.

- København er en meget tryg by at besøge og bo i. Kriminaliteten er faldende, og antallet af utrygge områder halveret. Med den folkefest, som Eurovision bliver i København, er der alle muligheder for, at vores mange gæster får et godt ophold. Kampagnen kan forhåbentlig hjælpe til, at de allerfleste tager hjem uden ubehagelige oplevelser og med masser af gode minder fra København, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Kampagnen lanceres i samarbejde med Københavns Kommune, Københavns Politi, Movia, DSB og Metroselskabet og kan ses på GoCards, plakater, foldere og videospots på skærme rundt om i byen, i busser, s-tog og metro.

Pas på dine ting og hinanden

Kampagnens opfordring lyder ”Pas på dine ting, pas på hinanden og nyd København” og giver tre gode råd:

• Gem din pung og dine nøgler i en lukket lomme og ikke i baglommen.
  • Husk at lukke din taske og undgå at gå rundt med mange penge på dig.
  • Lad ikke din mobiltelefon være synlig hverken i lommen, tasken eller på cafebordet.

Det Kriminalpræventive Råd arbejder for at forebygge kriminalitet og skabe et tryggere samfund.