Raymio

Undgå solskoldninger i 2016 med ny dansk UV-teknologi: Raymio! Støttet af Markedsmodningsfonden

Press Release   •   Aug 25, 2015 08:23 CEST

Sommeren 2015 er næsten ovre - blev du solskoldet? Undgå det næste år med ny dansk teknologi: Raymio, en intelligent UV-målende armbånd, der kender din hudtype og hjælper dig til sund soladfærd!

Kender du følelsen af at være blevet solskoldet? Din hud begynder at blive rød og du mærker langsomt effekten, men det er allerede for sent at gøre noget. Selvom du går indendørs så bliver solskoldningen bare mere og mere tydelig. Hvad hvis der var et stykke teknologi, hvis reaktion på UV-stråling ikke var lige så forsinket som din huds? Hvis du er træt af solskoldninger, synes rynker i din huden ikke skal fremskyndes, eller bare gerne vil undgå farlige sygdomme og solskader, så foreslår vi du tager et kig på vores Raymio-armbånd.

Vi financierer første produktionsrunde via crowdfunding. Raymio er med i Markedsmodningsfondens nye matchfunding-projekt, hvor crowdfunding-projekter får fordoblet investeringer. Det understøtter at crowdfunding-succeser bliver til økonomisk bæredygtige virksomheder. MMFs initiativ blev offentliggjort i går, mandag 24/08 - Se mere på Erhvervs- og Vækstministeriets hjemmesider her.

Vi kører derfor en Kickstarter-kampagne i September - og vores investorer har deres armbånd næste sommer! Det er muligt at reservere et armbånd allerede nu via linket her.

Hvad er Raymio?

Raymio er et moderne og elegant hjælpemiddel til hverdags-solbeskyttelse, bestående af et wearable armbånd og tilhørende mobil app. Det understøtter en sund og aktiv livsstil, hvor ens hud ikke lider overlast. Vores mål er at effektivisere solbeskyttelse og gøre det til en integreret, diskret del af hverdagen. Armbåndet hjælper dig med at læse og forstå en verden, hvor din egen forståelse er naturligt forsinket. Så om du er en familie på fire der ønsker at undgå solskoldninger, udendørs atlet der ønsker en sundere livsstil, eller en person allerede diagnosticeret med hudkræft, så kan Raymio hjælpe dig.

UV-stråling kan bidrage til alvorlige sundhedsproblemer. De fleste glemmer ofte at beskytte sig tilstrækkeligt mod solen udendørs, når man hygger sig med venner og familie, motionerer, er på ferie eller bare er på vej på arbejde. Det er en alvorlig fejltagelse: UV-eksponering er med til at forårsage en række helbredsproblemer: f.eks. ældning af huden, hudkræft og grå stær.

Hudkræft er Ifølge Kræftens Bekæmpelse den hyppigst forekommende kræftform i Danmark, og på trods af vejret, er vi det land i verden med den hyppigste forekomst af hudkræft. Hvert år får 11.000 danskere konstateret denne sygdom. Kræftens Bekæmpelse oplyser at i 2011 blev tre ud af ti danskere (30 %) solskoldet i løbet af sommeren. Især unge kvinder i alderen 15-19 er udsatte (51 %), og hver niende forældre (12 %) angav, at deres barn var blevet solskoldet mindst én gang i løbet af sommeren i forbindelse med fritidsaktiviteter, ferie og lignende. Derudover var 4 % af de 0-11-årige børn blevet solskoldet i en daginstitution, og 8 % på ferie i udlandet.

Armbånd og applikation: sådan bruges de

Vores overordnede formål med Raymio er at gøre folk mere opmærksomme på solstrålings effekter. Armbåndet har styr på din UV-eksponering og holder dig opdateret. Applikationen gør det muligt at samtidig hjælpe venner og familie. Desuden giver appen information som kan hjælpe dig med at blive mere bekendt med din egen hudtype og effekter som solen har på den.

Raymio-armbåndet kan hjælpe individer og grupper på forskellig vis. Selve armbåndet har en lille cirkulær LED, som viser bærerens nuværende risikoniveau, fra en blev gul farve til mørk rød. Det samme farveskema (gul til orange til rød) findes på forsiden af den tilhørende mobile applikation. Her kan brugere se deres eget nuværende risikoniveau eller risikoniveauet fra andre armbånd, der er tilknyttet deres mobilapplikation. Desuden kan brugeren se venners risikoniveauer, hvis de har et Raymio-armbånd og har anført sig som venner i applikationen.

Et armbånd kan anvendes af et individ eller hel en gruppe af mennesker med forskellige hudtyper. Eksempelvis kan en familie på tre bære et armbånd hver, og holde øje med deres egen eksponering samt eksponering af deres familiemedlemmer ved at tilføje dem som venner. Dette ville resulterer i de mest præcise målinger for hver person. Den samme familie kan også knytte tre brugere til et enkelt armbånd. På forsiden af appen har hvert familiemedlem en separat navneetiket som viser deres respektive risikoniveau i farver. For at tage højde for gruppe-brug, kan sensor-enheden tages ud af selve armbåndet og placeres hvor man vil - og hermed sikre maksimal UV-eksponering til målingerne.

Ved at swipe en navneetiket til en side fremvises der anbefalinger for den person: råd om påklædning, hvilken solcreme der bør anvendes og hvor ofte den skal smøres på. Disse råd er baseret på brugerens hudtype og skifter afhængigt af brugerens nuværende UV-eksponering. Ved at swipe navneetiketten til den anden siden, fremvises der eksponerings-statistik for den person.

Applikationen indeholder også gruppestatistik: på den måde kan venner og familie sammenligne hinandens solvaner. Desuden indeholder appen et informationsbibliotek, der giver dybdegående råd om hudpleje, solcreme, hudsygdomme.

Hvordan vi ser markedet

Vores hensigt er at Raymio skal være verdens mest anvendt UV-wearable, med en ambition om at sætte nye standarder for solbeskyttelse. Markedet har et enormt potentiale både til rekreative og sundhedsmæssige formål. Raymio vil hjælpe enkeltpersoner, familier og venner i det daglige samspil med solen - og samtidig uddanne om UV-stråling og solbeskyttelse.

Det globale marked for solbeskyttelsesprodukter er på 9.8 milliarder dollars årligt (tal fra Euromonitor). Og hvert år er der flere nye tilfælde af hudkræft end bryst-, prostata-, lunge- og tarmkræft tilsammen (iflg. Skin Cancer Foundation).

Hudkræft er den hyppigst forekommende form for kræft i verden, og WHO anslår, at op til 90% af hudkræft kan tilskrives UV-stråling. Både antallet af solskoldninger og levetids dosis af UV stråling øger risikoen for at udvikle hudkræft. Hvis ordentlig solcreme bruges i alderen 0-18 år, forventes risikoen for at udvikle hudkræft at falde med 67%. Undersøgelser viser endvidere, at øget bevidsthed om solens skadelige stråler er den bedste måde at forebygge hudkræft.

I USA alene lider 58 millioner mennesker af aktinisk keratose (AK), som kan være et forstadie til hudkræft og relaterer til UV-eksponering. I Australien er forekomsten af AK anslået til 40-50% hos voksne over 40, i forhold til USA og Europa, hvor udbredelsen anslås til 11-38% hos voksne.

Personer med lys hud er også nødsaget til at være opmærksomme på solen. Selv i nordiske lande som Danmark, hvor man kunne forvente at det er let at vedligeholde et sundt niveau af UV eksponering, er det alt for almindeligt at få en solskoldning. Danmark, med en befolkning på 5 millioner, er et af de lande i verden med den højeste forekomst af hudkræft i befolkningen, med 11 tusinde danskere diagnosticeret hvert år. At være bevidst om og begrænse sin UV-eksponering er den mest effektive måde at opretholde en sund ung hud og mindske risikoen for UV-relaterede gener.

Så uanset om du er professionel atlet, fritidsmotionist, der søger at opretholde en sund livsstil, en familie på fire, der forsøger at undgå solskoldninger, eller en person der allerede er blevet diagnosticeret med hudkræft, så kan Raymio hjælpe dig med at leve sundere.

Konkurrenter

RaymioJUNE by NetatmoSunfriendUltra Violet by Ultra
UV-sensor
Personlig eksponeringXXXX
UV-A-sensorXXXX
UV-B-sensorXXXX
Smartphone-applikationXX-X
Kommunikation fra wearableX-XX
3D-solbeskyttelsealgoritmeX---
Globalt UV-indeksX---
Måleenhed kan skillesX--X
Kan klipses fast på tøjX--X
MOBILEAPPLIKATION
SolbeskyttelsesrådXX-X
StatistikX---
Beskytter venner og familieX---
Daglig personlig UV-udsigtX---
Designet målrettet efter adfærdsændringX---
Ugentlig statistik-opsummeringX---
FotodelingsmulighederX---
Prik til vennerX---
PLATFORME
iOSXX-X
AndroidX--X

Citater

“Raymio vil blive en naturlig del af vor fremtidige "påklædning", når vi færdes i solen. Teknologien gør det let at undgå livstruende skader, samtidig med at vi selvfølgelig skal kunne nyde solens livsgivende energi!” - Michael Mathiesen

““The aesthetic design of the Raymio bracelet and hardware enclosure has been developed to concentrate the wearer's attention on it's core function – to help them to safely enjoy the sun. To emphasize this interaction, we felt that rather than hide the UV sensor, we wanted to "frame" it inside a ring formed by Raymio's unique indicator LED. The ring itself is intended to evoke the imagery of the sun throughout it's various phases each day and offers a dynamic focal point for the wearer to monitor. We wanted to give Raymio a look that can allow it to blend seamlessly with the wearer's accessories and wardrobe or to look great as a truly premium product on its own. Because the hardware module is removable, the wearer can adapt the look of their Raymio bracelet to suit their changing style and we’re looking forward to offering a variety of color themes and more as the product continues to evolve.” - Mads Hansen, trex:lab

"Danmark er et af de ti mest hudkræftramte lande i verden - vi bliver virkelig nødt til at l lære at passe bedre på os selv. Og det er Raymio et fremragende værktøj!" - Kristian Thøgersen

Ofte stillede spørgsmål

Hvor kan jeg købe Raymio?

• Du kan forudbestille armbåndet med 50% discount på Raymio.com.

Hvad koster armbåndet?

• 45 dollars - cirka 290 kroner.

Hvornår køres Kickstarterkampagnen?

• Kampagnen starter 24. september.

Hvad er jeres mål på Kickstarter?

• 1000 solgte enheder.

Hvornår har jeres investorer armbåndet i hænde?

• I forår/sommer 2016.

Hvordan adskiller Raymio sig fra eksisterende løsninger?

• Sensordesign, algoritmisk kvalitet and UX-design.

Mediedækning

Wearable-Technologies.com: “Wearables for healthy skin” (http://www.wearable-technologies.com/2015/08/wearables-for-healthy-skin/)

Erhvervs- og vækstministeriet: “Markedsmodningsfonden skyder millioner i forretningsideer”

Universitetsavisen:  "UV-armåndet advarer dig inden du bliver forbrændt"
(https://www.e-pages.dk/ku/1143/17)

hello@raymio.com

Raymio.com/

Vi er en nystartet dansk virksomhed, som består af både erfarne forretnings- og teknologiudviklere og nytilkomne. Virksomheden startede som et studieprojekt på Københavns Universitet blandt fire studerende fra Kommunikation og IT, som siden har indgået en række partnerskaber. Vi har kompentencer fra en lang række forskellige områder: IT, industrielt design, crowdfunding og kommunikation.

Raymio er en del af Innovationsfondens Iværksætterpilot og er støttet af Markedsmodningsfonden samt Fonden for Entreprenørskab.