Synoptik

Undgå uheld ved solblænding i trafikken

Pressemeddelelse   •   Okt 15, 2012 18:01 CEST

Efteråret er kommet til København. Og med efteråret kommer også en lavtstående sol. Og efterårssolen kan være til stor fare for bilisterne, som risikerer at blive blændet bag rattet. Fænomenet hedder solblænding og er ifølge Rådet for Sikker Trafik årsag til omkring 500 færdselsulykker årligt. Hos Synoptik i København opfordrer man borgerne til at have et par solbriller klar til brug i bilen, når efterårssolen viser sig.

Solbriller giver sikkerhed
En klar efterårsdag, hvor solen står lavt, kan have alvorlige konsekvenser for bilister, som kører uden solbriller i trafikken. Den lavtstående sol kan blænde føreren af bilen. Solblændingsulykker får i flere tilfælde dødelig udgang. I Synoptik på Købmagergade opfordrer butikschef Hanne Nørrung til, at alle bilister har et par gode solbriller til brug i bilen.

“I efterårsmånederne er det særlig vigtigt at huske solbrillerne i trafikken. Vi anbefaler, at borgerne i København har et par solbriller liggende i bilen fast, så de altid har dem ved hånden, når den lave  efterårssol viser sig. Det er den bedste sikkerhed, man kan få i forhold til solblænding i trafikken,” siger Hanne Nørrung, butikschef i Synoptik.

Giv solbrillerne styrke
Hvis man er brillebruger, anbefaler Synoptik på Købmagergade, at man tænker i en alternativ løsning til de
normale briller. Og det kan være solbriller med styrke.

”Det er ubehageligt og direkte farligt at blive blændet af solen, mens man kører. Men det er naturligvis også både ubehageligt og farligt at køre uden styrke i glassene, hvis man har brug for det. Derfor anbefaler vi, at brillebrugere i København får solbriller med styrke. Vi kan i dag lave helt den samme korrektion af synet i solbriller som i almindelige briller. For eksempel kan vi tilbyde solbriller med progressive glas,” siger Hanne Nørrung, der er butikschef i Synoptik på Købmagergade.

Er man usikker på, om man har behov for styrke i sine solbriller, anbefaler Hanne Nørrung et besøg hos den lokale Synoptik, hvor man kan få lavet en synsprøve certificeret af Dansk Standard. Synoptiks brillestylister kan samtidig hjælpe med at finde de solbriller, der passer til lige netop din ansigtsform og dit personlige udtryk. Og butikken har et bredt udvalg af solbriller både med og uden styrke.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Hanne Nørrung, butikschef i Synoptik Købmagergade på tlf.: 33 15 05 38

Om Synoptik
Synoptik blev etableret i 1931 og er med 102 butikker i Danmark førende inden for salg og service af briller, kontaktlinser og solbriller. Virksomheden er en del af en af verdens største optikerkæder, GrandVision, der har over 4000 butikker i 40 lande.
Synoptiks mål er at yde markedets bedste service og rådgivning til super skarpe priser.