Dansk Metal

Ungdomsarbejdsløshed stadig høj

Pressemeddelelse   •   Feb 08, 2011 06:39 CET

Mere end hver femte af Dansk Metals medlemmer under 25 år er ledige. Til sammenligning er det blot 7,8 pct. blandt medlemmerne over 30 år, der står uden job.

Ungdomsledigheden har bidt sig fast, og det er et stort problem:

- Ledigheden blandt vores unge medlemmer er uhyggeligt høj, og desværre er der rigtig mange, der også er ledig i meget lang tid, siger Allan Lyngsø Madsen, der er leder af Metals arbejdsmarkedsafdeling.

Problemet med ungdomsledigheden er størst øst for Storebælt.

I Region Sjælland er mere end hver tredje af Metals medlemmer under 25 år i dag ledige og i Region Hovedstaden er det over 27 pct. Til sammenligning er tallet 14,4 pct. i Region Midtjylland, 17,6 i Region Nordjylland og 19,7 pct. i Syddanmark.

- Tallene er høje i hele landet, men især på Sjælland er der store problemer. I Metal Midtsjælland, som dækker området omkring Slagelse og Ringsted,  er det næsten hver anden under 25 år, der går ledig, forklarer Allan Lyngsø Madsen.

Han opfordrer regeringen til at iværksætte en målrettet indsats for at hjælpe de unge i arbejde eller uddannelse:

- Den såkaldte "ungeindsats" som skulle hjælpe de unge i gang, hvis de blev arbejdsløse, virker ikke. Derfor er det også helt urimeligt, at man stadig straffer dem ved at give dem halve dagpenge. Mange af vores unge medlemmer har familier, og for dem er det praktisk talt umuligt at få hverdagen til at hænge sammen, når dagpengene er så lave. Derfor bør ungesatsen afskaffes hurtigst muligt, og den aktive arbejdsmarkedspolitik bør tænkes helt forfra, siger Allan Lyngsø Madsen.