DI - Organisation for Erhvervslivet

Ungdomspolitikere enige om vækstplan

Pressemeddelelse   •   Sep 28, 2010 10:37 CEST

Sent mandag blev 32 repræsentanter fra fire ungdomspolitiske organisationer på tværs af partiskellene enige om en vækstplan for Danmark. Det skete efter 12 timers intense drøftelser af, hvordan vi får skabt vækst og fornyet udvikling i Danmark.

Drøftelserne foregik med formændene for de ungdomspolitiske organisationer i spidsen, Peter Hummelgaard Thomsen, DSU, Jakob Engel-Schmidt, VU, Lasse Rasmussen, KU og formanden for Radikal Ungdom Simon Dyhr.

Mødet fandt sted i Tap2 på Carlsberg som optakt til DI's Erhvervspolitiske Topmøde i Tap1 tirsdag. De unges fælles udspil til, hvordan Danmark skaber fremtidens vækst blev sent i går overdraget til DI's ledelse.

Blandt punkterne i Plan U, som de unge enedes om er en kraftig nedsættelse af topskatten og mærkbar sænkning af selskabsskatten - forslag, som der ellers ikke har kunnet opnås parlamentarisk flertal for herhjemme - for at sige det mildt.

- De unge politikere er på 12 timer nået til enighed om et fælles udspil på tværs af partierne om, hvordan Danmark skaber vækst. Det gør et stort indtryk på mig, og det bør det også gøre på de selv samme partiers repræsentanter i regeringen og på Christiansborg, siger DI's adm. direktør Hans Skov Christensen.

Inden enighed om en fælles plan blev opnået havde de unge drøftet forskellige ideer til at skabe vækst og derefter afprøvet dem på DI's økonomer og fået inspiration fra bl.a. tidligere vismand, professor Jan Rose Skaksen, CBS og DI's adm. direktør Hans Skov Christensen.