Columbia Sportswear ApS

Varme i støvlerne fra USB-stikket

Pressemeddelelse   •   Nov 30, 2010 10:07 CET

Columbia Sportswear har udviklet en avanceret outdoor-støvle med indbygget varme. Kapaciteten af de nyeste lithium-batterier er så høj, at man nu kan holde fødderne varmen en hel dag på i de nye støvler, der har fået navnet Bugathermo - også når temperaturen kommer ned under -30 grader.

Kolde fødder er fortid. Nye banebrydende teknologier, der kombinerer kulfiber-varmetråde med højtydende lithium-batterier er bygget ind i efterårets nyhed fra Columbia Sportswear. Støvlen, der hedder Bugathermo, er designet til de helt ekstreme forhold. Bugathermo holder med garanti fødderne lune helt ned -32 grader – velkommen til den ultimative vinterstøvle, som forventes at blive et hit for de ekstreme outdoor-folk, og dem som arbejder udendørs om vinteren.

Varme nok til en hel dag
Columbia har testet støvlerne både i laboratorier og under ekstreme forhold i den virkelige verden igennem flere år. Først nu er batterierne så små og effektive, at teknologien kan erhverves af menigmand.
”Under selv de mest barske testforhold var den varmeste af de tre indstillinger for varm i længden. Enten slukkede testpersonerne helt for varmen eller valgte en lavere temperatur. Det betyder, at Bugathermo-støvlerne i langt de fleste tilfælde vil kunne holde fødderne varme på en weekendtur uden opladning,” siger Lars Rafn, der er direktør for Columbia i Danmark.

Tørt og varmt
En af hemmelighederne bag Bugathermos unikke evne til at bevare ejermandens føder varme er, at støvlerne har en inderstøvle bestående af Columbias patenterede Omni-Tech™. Omni-Tech™ sikrer isolering, varmefordeling og åndbarhed, hvilket holder fødderne tørre.
”Hvis man har været i vildmarken eller på hårdt arbejde i frysende kulde, så vil man huske, at man først for alvor begynder at fryse, efter man har svedt. Når fødderne bliver våde og kolde, så kan det ødelægge en dag på jagten, på jobbet eller i bjergene, fordi man ligeså godt kan opgive at få varmen igen. Det problem løser Bugathermo en gang for alle med kombination af indbygget varme og Omni-Tech™,” siger Lars Rafn.

Letteste støvle i sin klasse
En af udfordringerne under udviklingen af Bugathermo har været at få vægten ned for at udligne den ekstra vægt fra varmesystemet. Det problem har Omni-Tech™ også løst over al forventning. Omni-Tech™ er nemlig også et banebrydende isoleringsmateriale. Uafhængige analyser fra det schweiziske teknologiske institut, SGF, dokumenterer at Omni-Tech har en 30 pct. højere isoleringsevne, og det vejer 20 pct. mindre. Den vægtbesparelse kombineret med Columbias to andre patenterede systemer: det stødabsorberende og stabilitetsgivende Techlite™ og Omni-Grip™-sålen får vægten på Bugathermo helt ned på ca. 850 gram. Det er noget af en revolution, eftersom støvler i den klasse næsten alle vejer over et kilo.

Mange års varme takket være litium batteri
Bugathermo lades op via et USB-stik, som enten kan hente strøm fra bilen, elnettet eller en computer. Ved moderat varme kan batteriet levere varme i otte timer, ved højere varme i seks timer og ved maksimal varme holder det i fire timer. Litiumbatteriet er specielt ved, at det ikke mister sin evne til at blive genopladet i mange år. Bruger man således sine Bugathermo-støvler på fuld styrke i 50 dage om året, så vil batteriet først efter 10 år begynde langsomt at miste sin genopladningsevne. Opladning foregår via et stik, der er skjult i hælen. Der medfølger oplader, og den vejledende udsalgspris bliver ca. kr. 2.500.

Om Columbia Sportswear Company
Columbia Sportswear Company blev grundlagt i 1938 i Portland, Oregon og er en af verdens førende virksomheder inden for design, sourcing, markedsføring og distribution af tøj og fodtøj for aktive udendørsaktiviteter. Som en af verdens største producenter af udendørsprodukter og en førende sælger af skitøj i USA har virksomheden fået et godt internationalt ry, når det gælder kvalitet, ydelse, funktionalitet og værdi. Virksomhedens portefølje dækker varemærker for udendørsaktiviteter, som Columbia Sportswear, Montrail, Mountain Hardwear, Pacific Trail og Sorel.

Rene Hjetting

Columbia Sportswear A/S