Dansk Metal

Vedligehold er en farlig sag

Pressemeddelelse   •   Okt 27, 2010 09:57 CEST

Der skal mere styr på sikkerheden, når håndværkerne laver reparation og vedligehold. 10-15 procent af alle dødsulykker i Europa sker i forbindelse med vedligeholdelsesarbejde.

En større europæisk undersøgelse viser, at vedligeholdelsesarbejde tegner sig for hele 15 til 20 procent af alle ulykker og 10 til 15 procent af alle dødsulykker.

”Der er kun én måde at få bugt med de mange ulykker, som vores medlemmer bliver udsat for ved vedligeholdsarbejde, og det er at kontrollere forholdene ude ved kunderne og forberede arbejdet ordentligt ved at lave en solid arbejdspladsvurdering” siger Jan Toft Rasmussen, miljøkonsulent i Dansk Metal.

Farlige kemikalier og støj

Den europæiske undersøgelse viser også, at håndværkere som laver vedligehold er mere udsat for støj, repetitive hånd- og armbevægelser, helkropsvibrationer, farlige kemikalier, dampe og gasser. Inden for byggeri og i industrien skal man især være opmærksom på faren for at blive udsat for asbest fra gamle installationer.

”Problemet med vedligeholdelsesarbejde er, at det som regel er uforudsigeligt, hvilke forhold håndværkerne skal arbejde under. Det gælder både vedligeholdelsesarbejde i virksomheden og men især også ude hos kunderne. Håndværkerne skal ikke kaste sig ud i opgaverne, før der er helt styr på sikkerheden, og det kræver en ordentlig APV”.

Dansk Metal har i samarbejde med arbejdsgiverforeningerne og de andre forbund inden for industrien udarbejdet en række tjeklister for sikkerheden ved reparation, service og vedligehold, som virksomhederne skal bruge til at få styr på arbejdsmiljøet, inden de går i gang. Du finder tjeklisterne her.

Læs mere om den europæiske undersøgelse her