Ingeniørhøjskolen i Århus

Verdens klimaaktører vil lære af Århus

Pressemeddelelse   •   Sep 30, 2010 11:20 CEST

Danmark er i disse dage vært for den internationale klimakonference, World Climate Solutions 2010. Her er mere end 1500 klimaaktører fra 30 lande samlet for at hente inspiration til grøn vækst. Deres øjne er rettet mod Århus, som netop er blevet udnævnt til global hovedstad for vindenergi.

I dag træder Borgmester Nicolai Wammen (S) frem for politikere, klimaeksperter og erhvervsfolk fra hele verden. Sammen med Rådmand for Teknik og Miljø Laura Hay (V) og direktør for Aarhus School of Engineering Ove Poulsen vil han fortælle historien om opbygningen af Århus som internationalt knudepunkt for energiteknologi.”Vi har et stærkt erhvervsliv med en høj koncentration af videnvirksomheder inden for det energiteknologiske område. Og vi har et rigt uddannelses- og forskningsmiljø, der producerer talenter til den grønne industri,” siger Nicolai Wammen (S)Århus er netop blevet udnævnt til verdens centrum for vindenergi i en international analyse foretaget af Mandag Morgen.

Eksemplet Århus
Århus er et af verdens bedste eksempler på, at det er muligt at skabe velstand uden samtidig at øge forureningen. Det skyldes blandt andet en voksende vindmølleindustri og et styrket energiteknologisk videnmiljø i området.Blandt andet er Ingeniørhøjskolen i Århus og Aarhus Universitet gået sammen om at etablere en fælles universitetsskole for ingeniøruddannelser, Aarhus School of Engineering (ASE). Og i 2014 åbner det spektakulære byggeri, Navitas, på havnefronten i Århus.”Det bliver en vigtig del af infrastrukturen for innovation i hele den danske energisektor”, forklarer Ove Poulsen.Navitas kommer til at huse mere end 2.300 studerende, undervisere, forskere og iværksættere.”Vi er godt i gang med at opbygge et unikt videnmiljø i Århus, hvor grænserne mellem kommerciel forretningsudvikling og offentlig forskning og uddannelse bliver brudt ned. Samarbejdet mellem videninstitutioner og erhvervsliv er rygraden i vores globale førerposition. Og det er helt centralt i forhold til at realisere energiteknologiens enorme markedspotentiale,” siger han.87 % af Danmarks samlede omsætning fra vindenergi skabes af virksomheder i Århus og omegnskommuner.

»Læs mere om World Climate Solutions her