Dansk Metal

Vestas-ansatte fritstilles med ekstra løn

Pressemeddelelse   •   Nov 26, 2010 10:16 CET

150 Vestas-ansatte i Viborg fritstilles med op til seks måneders ekstra løn.

"Folk ville allerhelst have beholdt deres arbejde. Men når det ikke kan være anderledes, så kan de ansatte på Vestas i Viborg glæde sig over en rigtig god fratrædelsesordning", siger tillidsrepræsentant Jens Mølgård til Viborgs Folkeblad. Han har forhandlet for de cirka 150 Vestas-ansatte i Viborg, der er organiseret i Dansk Metal.

Forhandlingerne med ledelsen var hårde, fortæller Jens Mølgård, men de ansatte får mindst tre måneder løn sammen med deres fyreseddel. Alle de ansatte i produktionen får således mindst tre måneders løn og bliver fritstillet.

Det vil sige, at de dagen efter kan gå ud og tage et andet job - uden at miste de tre måneders løn. Ansatte, der er 50 år eller mere får en særlig gunstig fratrædelsesordning. Oven i de tre måneders løn får de ekstra 50 procent - det vil sige løn i fire en halv måned, skriver Viborg Folkeblad.

Gråt guld får ekstra håndtryk
Og har man været ansat i 12 år eller mere på Vestas og er fyldt 50 år, får man løn i et halvt år efter fratrædelsen. Endelig kan de ansatte, der bliver i virksomheden indtil lukningen den 1. Februar næste år, hæve en ekstra bonus på 30 dage for hver måned de bliver på arbejdspladsen.

Det for de fleste sige, de tjener ekstra to måneders løn for december og januar.