Viasat Danmark

Viasat uddeler Rode-Prisen 2013 i dag

Pressemeddelelse   •   Dec 09, 2013 14:43 CET

Landstræner Morten Olsen, tidligere AaB-sportsdirektør Lynge Jakobsen og GET 2 Fodboldskolerne vinder Rode-Prisen 2013. Prisen overrækkes i aften på Aalborg stadion i forbindelse med årets sidste Superliga-kamp. TV3 SPORT 1 viser både kampen og prisoverrækkelsen.

Rode-Prisen er Danmarks største fodboldpris på i alt 250.000 kroner, og den uddeles i år for syvende gang. Viasat står bag prisen, som gives til én eller flere personer, der fortjener at blive hædret for deres indsats i dansk fodbold.  Enten fordi de har været med til at udvikle, inspirere eller på anden vis højne niveauet.

”Dansk fodbold er en del af Viasats DNA. Vi har gennem mange år været dansk klubfodbolds faste dansepartner, og derfor er det en stor glæde for os at uddele Rode-Prisen, som er Danmarks største fodboldpris. Vinderne i år har på hver deres måde bidraget til udviklingen af dansk fodbold, og fra Viasats side lægger vi stor vægt på at kunne give noget tilbage til fodboldens ildsjæle. Det har stor betydning, at vi kan gøre det, samtidig med at vi mindes og hædrer Claus Rode, hvilket giver både prisen og uddelingen endnu mere værdi,” siger adm. direktør for Viasat, Peter Mægbæk.

Der har været åben indstilling, og priskomiteen har i år besluttet, at prisen går til følgende personer:

·  Morten Olsen hædres for sin professionalisme og sit altid brændende engagement. Han har sat sit helt tydelige præg på udviklingen af dansk fodbold. Morten Olsen er en konstant inspirationskilde og har vist fremsynethed i forhold til udvikling af spillere – både talenter og etablerede. Han har stædigt holdt fast i, at det betyder noget, HVORDAN man spiller fodbold, og han har insisteret på, at Danmark skal være kendt for positiv fodbold (Morten Olsen modtager 75.000 kr.).

·  Lynge Jakobsen hædres for gennem et langt fodboldliv at have bidraget til at gøre fodbolden til allemandseje. Lynge Jakobsen er et fodboldmenneske helt ind i sjælen, og han har været med til at tegne AaB og Nordjysk fodbold i en menneskealder. Lynge Jakobsen har altid insisteret på at åbne fodbolden for danskerne (Lynge Jakobsen modtager 75.000 kr.).

·  Get 2 Fodboldskolerne hædres for via lokale ildsjæle rundt om i landet at sprede glæden ved fodbold i områder, hvor fodbolden ikke altid har de nemmeste kår. Mahmoud Dirawi og Afif Abdallah modtager prisen som repræsentanter for Get 2 fodboldskolerne. Til dagligt arbejder de med unge i Gellerup ved Århus, hvor de utrætteligt er med til at sprede fodbolden ud til alle. Mahmoud og Afif modtager den økonomiske håndsrækning, som konkret vil blive brugt til afholdelse af fem ekstra fodboldskoler i 2014. Derudover er pengene med til at sikre, at der kan afvikles fodboldskoler i blandt andet Gellerup, Vollsmose, Askerød, Taastrup og Mjølnerparken (Get 2 Fodboldskolerne modtager 100.000 kr.).

Rode-Prisen uddeles i forbindelse med årets sidste Superliga-kamp, når AaB i aften tager imod Viborg, og her vil vinderne blive hyldet. Kampen og prisoverrækkelserne kan følges på TV3 SPORT 1 kl. 18.30.

Claus Rode var direktør i Divisionsforeningen i 17 år. I 1991 forhandlede han sammen med Divisionsforeningens daværende formand, Hans Bjerg Petersen, den første tv-aftale for dansk fodbold. I 1998 stod han bag den nye og epokegørende aftale med MTG/Viasat, som siden da har været dansk klubfodbolds faste partner. Udover sit virke for dansk fodbold var Rode også en anerkendt aktør på den internationale scene, hvor han både i UEFA og FIFA var aktiv og dybt respekteret for sin indsats for dansk klubfodbold. Claus Rode døde i 2006, og Viasat indstiftede herefter Rode-Prisen til ære for en af dansk fodbolds mest fremsynede lederskikkelser.

Priskomiteen bestod i år af: Kim Mikkelsen, redaktionschef på TV3 SPORT, Per Frimann, ekspert på TV3 SPORT, Claus Thomsen, direktør for Divisionsforeningen, Christian Thye-Petersen, sportsredaktør på Jyllands-Posten og Käthe Rode, enke efter Claus Rode.

Viasat Broadcasting er en del af den internationale mediekoncern Modern Times Group (MTG), der har aktiviteter på fire kontinenter. Aktiviteterne dækker free-TV, betalings-tv, radio og indholdsproduktion. MTG’s Viasat Broadcasting distribuerer free-TV og betalings-tv-kanaler på egen satellitplatform samt i tredjepartsnetværk. Viasat tilbyder også tv-indhold over internettet. MTG er den største aktionær i Ruslands førende tv-udbyder, CTC Media. Modern Times Group er en vækstvirksomhed og noteret på Nasdaq OMX i Stockholm. For mere information se væsentligst mtg.se og viasat.dk.