HBM

Video breder sig indenfor dataindsamling

Pressemeddelelse   •   Jun 07, 2017 10:22 CEST

En ny primært Nordisk undersøgelse, udført af test- og målevirksomheden HBM, viser, at brugen af video i dataindsamling øges. Undersøgelsen viser at næsten halvdelen af respondenterne (47%) allerede benytter video til dataindsamling, og 54 procent af respondenterne forventer stigende brug af video i deres organisation indenfor det næste år.

Videokameraer anvendes i dag i mange test- og måleapplikationer i branchen, i som supplement til dataindsamling med traditionelle sensorer. Men indtil nu, har der været meget lidt viden om hvor udbredt brugen af video er på dette område, samt hvordan video bruges.

"Baseret på undersøgelsen er der ikke længere tvivl om at videooptagelse af data bliver stadig mere udbredt og ønsket, parallelt med traditionelle sensorer og målinger. Video understøtter traditionelle måledata og bliver en værdifuld kilde til yderligere information, til en bedre fortolkning af måleresultater," fortæller Christof Salcher, produktchef for instrumentering ved HBM.

Undersøgelsen viser blandt andet:

• Video benyttes oftest i tests af strukturel styrke og materialetræthed (48%). Maskinovervågning eller generelle laboratorietests (30%) og mobil dataindsamling samt vejbelastning (28%) er også relativt almindelige anvendelser.
  • Den mest almindelige årsag til brug af video i dataindsamling er at skaffe yderligere input for analyse af uventede afvigelser (73%). Andre almindelige årsager er indsamling til brug for beslutninger (50%) og visualisering af resultater for administration (41%).
  • Almindelig video (som webcams) er den langt mest udbredte metode til videodataindsamling. I denne undersøgelse, benytter 80% af respondenterne denne type optagelser. Højhastigheds video anvendes af over en tredjedel af respondenterne (36%), ofte kombineret med traditionel video.
  • Brugen af video i dataindsamling forventes at øge markant i de kommende år – dette er indikeret af begge sider; af dem der allerede anvender video i dag og dem der ikke gør det. Total, forventer 54 procent af alle respondenter en stigning i brug af video i dataindsamling indenfor deres organisation. Blandt ikke-brugere er tallet 37 procent.

• Anvendelse skaber mere anvendelse – 76 % af dem der allerede anvender video, forventer at øge brugen af video i de kommende år. Af disse 50 respondenter der forventer en stigning i brugen af video i data, forudser en majoritet (69%), en markant vækst på 10-50%. Ingen af de aktuelle brugere af video forudser et fald i brugen af video i det næste år.

"Da taktile og ikke-taktile verdener af dataindsamling mødes, er det ikke et spørgsmål om brug af enten video eller traditionelle sensordata - men af begge. Fremover, vil vi se sensorer og video integreret i dataindsamlingssystemer (DAQ) i flere applikationer, hvilket vil give yderligere værdifuld viden. HBM er særdeles godt forberedt på det stigende behov på dette område, og integerer allerede video i et bredt udvalg af vores applikationer," konkluderer Christof Salcher.

Undersøgelsen blev udført i efteråret 2016 blandt 100 respondenter i Europa, med fokus på Norden. Download den fulde rapport her.

Klik her for download af billede. Billedtekst: Video anvendt i dataindsamling er stigende i følge en nylig undersøgelse gennemført af HBM.

For yderligere information se www.hbm.com eller kontakt

Pressekontakt HBM Danmark: Henrik Bache Jensen Telefon: 87 68 05 00. Mail: henrik.jensen@hbm.com

Kommunikationsrådgiver Frontal: Per Henriksen, Telefon: 22 14 0012. Mail per@frontal.dk

Om HBM test og måling
HBM (Hottinger Baldwin Messtechnik) er teknik- og markedsledende inden for vejeteknik, test og måling. Virksomheden blev grundlagt i Tyskland i 1950 og HBMs produktsortiment omfatter i dag hele forsyningskæden fra virtuelle til fysiske test. Virksomheden har produktionsfaciliteter i Tyskland, USA og Kina og er repræsenteret i mere end 80 lande over hele verden. I Norden har HBM kontorer i Danmark, Sverige, Norge og Finland og har velkendte kunder inden for elektronik , proces- og fødevareindustrien, offshore, Civil Engineering, energisektoren og universiteterne.
Læs mere på www.hbm.com