FOA

Vigtig rådgivningstjeneste for au pair i Danmark

Pressemeddelelse   •   Nov 15, 2011 16:05 CET

Kirkernes Integrations Tjeneste og FOA er gået sammen om en rådgivningstjeneste for au pair personer i Danmark. Der er blandt andet etableret en fælles hjemmeside og en hotline, der skal hjælpe au pair personer, der er kommet i knibe.

”Det er lidt umage parter, der er endt som rådgivningspartnere, men i virkeligheden supplerer vi hinanden fantastisk godt,” siger forbundssekretær Jakob Bang fra FOA, og peger på, at Kirkernes Integrations Tjeneste har et vidtforgrenet og praktisk meget velfungerende netværk, når det gælder integration.

”Som faglig organisation har vi i FOA ekspertise på løn- og arbejdsforhold, på juridisk bistand og vi har masser af erfaring i at skaffe feriepenge, efterbetaling og i at løse den slags problemer. Men livet som au pair i Danmark er også ofte ensomhed, manglende integration og manglende netværk. Og her kan vi ikke undvære det fortrinlige sociale arbejde, som Kirkernes Integrations Tjeneste står for,” siger Jakob Bang.

Daglig leder i Kirkernes Integrations Tjeneste Hans Henrik Lund peger på, at der er brug for rådgivningstjenesten. Alene det første år har mere end 1500 henvendt sig.

”Vi kan se, at der ofte er problemer i kølvandet på at være au pair. Det kan være ensomhed, det kan være sprogproblemer, det kan være manglende netværk. Her er det vores opgave at bygge bro til både ligestillede og til det danske samfund, så vi får en mere helhedsorienteret integration,” siger Hans Henrik Lund.

Tjenesten er dels en informationstjeneste, dels en rådgivningstjeneste. Der tilbydes netværksmuligheder i form af arrangementer og café tilbud i Cafe Cadeau på Frederiksberg. Og så er der etableret en hotline som akut beredskab.

FOA har siden i sommer organiseret au pair arbejdere i Danmark.

KIT driver desuden en egen selvstændig non profit formidling for at undgå, at au pairs fanges i unødige betalinger for opholdet.

Til informations- og rådgivningsindsatsen har organisationerne fået tilskud fra satspuljemidlerne.

Se hjemmesiden på www.aupairnetwork.dk .