Dansk Erhverv

Vikarer er tilfredse med deres job

Pressemeddelelse   •   Nov 04, 2011 17:49 CET

En ny analyse udarbejdet af analysebureauet Wilke for Agenda viser, at 2 ud af 3 vikarer fra vikarbureauer er tilfredse med deres arbejde, og kun 10 procent er utilfredse. Analysen viser også, at bureauvikarerne i lige så høj grad som fastansatte i dag er omfattet af en overenskomst.

Sekretariatschef for Vikarbureauernes Brancheforening (VB) i Dansk Erhverv, Jakob Tietge, jubler over resultatet:

”Analysen viser, at vores målrettede arbejde med at sikre gode vilkår for de vikaransatte har båret frugt. Vores mål har været at positionere vikarbureauerne som den sikre og velordnede måde at arbejde fleksibelt på.

Vikarbureauerne giver ordnede forhold
I dag er ca. 10 procent af den totale arbejdsstyrke i Danmark ansat på fleksible vilkår, men heraf er kun ca. hver ca. 10. tilknyttet et vikarbureau.

”Af de danskere, der er ansat under fleksible vilkår, vil vi gerne have flere tilknyttet vikarbureauerne, så vi kan sikre ordentlige forhold for vikarerne. Derfor er det et rigtig godt udgangspunkt, at vikarerne i dag er godt tilfredse med arbejdsforholdene. Det er vel den bedste reklame man kan få,” siger Jakob Tietge.

Luge ud i brodne kar
Den etablerede del af vikarbranchen har blandt andet arbejdet med at luge ud i brodne kar i branchen, der ikke overholder reglerne og konkurrerer på at give bureauvikarerne dårlige vilkår.

”Tidligere har vi desværre set, at nogle bureauer spekulerer i dårlige vilkår og i ikke at overholde reglerne. Det kan give både vikarer og kunder nogle dårlige oplevelser, der kan skade væksten i vores branche. Derfor er vi meget optagede af, at gøre det nemt for kunder og vikarer og finde de seriøse og ordentlige bureauer,” siger Jakob Tietge og fortsætter:

”Vi fornemmer også en stigende erkendelse hos fagbevægelsen om, at vikarbureauer kan være gode samarbejdspartnere, der kan tilbyde gode jobs til fagbevægelsens medlemmer og fungere som springbræt til fast beskæftigelse, som de fleste vikarer naturligt nok ønsker sig på sigt.”

For yderligere information kontakt chefkonsulent Jakob Tietge, Vikarbureauernes Brancheforening og Dansk Erhverv, påjti@danskerhverv.dk eller mobil 40 24 29 61.