Flying Tiger Copenhagen

Vinyler indtager hitlisten

Pressemeddelelse   •   Jul 13, 2016 05:11 CEST

Vinyler indtager hitlisten

På onsdag offentliggøres den officielle IFPI hitliste for fysiske album – som dækker salget af CD'er og vinylplader. Og for første gang siden 80’erne er der hele 5 vinylalbum I top 20.

• 3. pladsen: Amy Winehouse "Back to Black"
  • 9. pladsen: Who "My Generation"
  • 13. pladsen: Sex Pistols "Never mind the bollocks"
  • 18. pladsen: Frank Sinatra "Strangers in the night"
  • 20. pladsen: Bob Marley "Kaya"
  • Det er et nyt samarbejde om salg af vinylplader imellem Flying Tiger (Tiger-butikkerne) og Universal Music der sætter sit aftryk på den fysiske hitliste og tendensen ventes at fortsætte, når Lukas Graham på vinyl rammer hylderne fra denne uge.

Salget er steget næsten 1800 procent siden 2000

Efter Fona er gået konkurs er der kommet et hul i markedet, og 1. Juli gik Flying Tiger og Universal Danmark sammen for at kunne sælge vinyler til danskerne.

Fra 2000 til 2014 er musikselskabernes omsætning af vinyl steget med ikke mindre end 1724 procent i Danmark. Dermed er omsætningen i dag mere end 18 gange så stor som i 2000. tal for brancheorganisationen IFPI.

Læs pressemeddelelse og download billeder her: vinyl.flyingtiger.com

Lennart Lajboschitz åbnede sin første familiedrevne butik i 1995 på Islands Brygge i København. Den hed ”Tiger” og solgte restlagre – alting kostede 10 kroner. I 2000 var der 38 Tigerbutikker i Danmark, og i 2001 kom den første Tigerbutik uden for Danmark, nemlig i Reykjavik i Island. I 2010 havde Tiger 100 butikker i 10 lande og i 2015 betjente Tigerbutikkerne over 80 millioner kunder i Europa, USA og Japan. Men det stopper ikke her, for i slutningen af 2016 vil der være over 700 butikker i 29 lande.

I årenes løb har fokus ændret sig fra det billige til det unikke og fra standardvarer til varer af eget design. I dag bliver omkring halvdelen af alle de ting der sælges i butikkerne, designet af os selv i København. Det afspejler sig i vores nye navn – Flying Tiger Copenhagen – og i vores nye logo. Fremover får alle butikker et Flying Tiger Copenhagen-skilt fra åbningsdagen. Og inden længe vil de nuværende Tiger-, TGR- og Flying Tiger-butikker også kunne skilte med Flying Tiger Copenhagen.