Codan Forsikring

Virksomheder bør give it-sikkerheden et sommertjek

Pressemeddelelse   •   Jul 02, 2013 12:07 CEST

It-kriminalitet er et stigende problem for mange virksomheder, og specielt de mindre og mellemstore virksomheder bør kende forholdsreglerne for at forhindre angreb mod virksomhedens data og netbank. Codan Forsikring opfordrer mindre virksomheder til at tjekke op på sikkerhedsprocedurerne inden ferien.

It-kriminalitet er i stigende grad en udfordring for mange små og mellemstore virksomheder. Det drejer sig for eksempel om indbrud i virksomhedens netbank, tyveri eller sabotage af forretningskritiske data samt virusangreb.

En ny undersøgelse fra den globale it-sikkerhedvirksomhed Symantec* understreger, at det særligt er de små og mellemstore virksomheder, der bør stramme op på sikkerheden. Rapporten viser, at 31 procent af alle hacker-angreb i 2012 var rettet mod små og mellemstore virksomheder, hvilket er en stigning på 18 % i forhold til 2011.

Codan Forsikring har for nylig lanceret en forsikring, der dækker it-kriminalitet. Forsikringen er rettet mod mindre erhvervsdrivende og dækker ved netbankindbrud, computervirus og datasabotage mod virksomhedens it-systemer.

”It-kriminelle går efter de mindre virksomheder, fordi deres sikkerhedssystemer ofte er lettere at trænge igennem, da de sjældent har samme faste procedurer for f.eks. sikkerhedsopdateringer, som større virksomheder har. Men udover en forsikring, der jo først hjælper, når skaden er sket, kan man med simple foranstaltninger gøre meget for at forebygge it-kriminalitet,” siger Anders Hestbech, erhvervsdirektør hos Codan Forsikring.

Codan opfordrer mindre virksomheder til at installere og opdatere firewall og antivirus-programmer på alle virksomhedens computere og have faste procedurer for løbende opdatering af it-systemerne, inden der lukkes ned til sommerferien. Ligesom det også er en god idé at tjekke virksomhedens netbank-konto ugentligt for unaturlige bevægelser.

Gode råd mod it-kriminalitet:

·  Husk løbende at opdatere antivirus og firewall

·  Tag sikkerhedskopi-/backup af virksomhedens data og systemer med faste intervaller

·  Opdatér standardprogrammer som f.eks. Adobe, Java og Quicktime løbende

·  Installér en sikkerhedspakke, som indeholder mere end bare antivirus. Den bør som minimum have "intrusion prevention" og "personlig firewall", som fanger malware i opløbet

·  Husk virksomhedens medarbejdere på at vælge sikre kodeord – og skift dem jævnligt

·  Sørg for at de ansatte er opmærksomme på, hvordan de skal behandle virksomhedens data

·  Undlad at åbne mails med ukendt indhold og afsender

·  Lad være med at installere ukendte programmer

·  Svar ikke på mails med følsomme oplysninger. Hverken banker eller SKAT beder om oplysninger om kort- eller kontonumre

·  Hold øje med netbank – gennemgå kontoen 1-2 gange om ugen

·  Tjek om, og hvordan virksomhedens forsikring dækker ved eventuelle tab