Dansk Metal

Voldsramte kollegaer

Pressemeddelelse   •   Nov 23, 2010 14:00 CET

Når en kollega er udsat for vold derhjemme, bør arbejdspladsen forsøge at hjælpe. Det er udgangspunktet for en konference om partnervold den 25. november.

Det er ikke kun en ren privat sag, hvis en kollega udsættes for vold af sin partner derhjemme. Det mener Dansk Metal og tre andre fagforbund, der den 25. november samler 150 tillidsfolk og andre til en to dages konference om partnervold og arbejdspladsens rolle.

”Vi ved, at når en person udsættes for vold fra sin partner, ender det ofte med, at de også mister jobbet. Derfor er det både en fordel for den enkelte og for arbejdspladsen, hvis der bliver gjort noget for at hjælpe dem”, siger ligestillingskonsulent Anne-Lise Nyegaard, Dansk Metal.

Konference om, hvordan arbejdspladserne kan blive bedre til at tackle, når en kollega udsættes for vold derhjemme.

Læg en plan

Der er stadig meget få virksomheder, som har en nedskreven politik om partnervold.

”Partnervold er tabu, som mange ikke synes man bør blande sig i. Men sådan lød det også, da der i sin tid blev indført alkoholpolitikker på mange arbejdspladser. Nu er der næppe så mange, der synes, at en arbejdsplads skal ignorere et stort alkohol misbrug hos en kollega”, siger Anne-Lise Nyegaard.

På konferencen uddeles der en pris til en af de få danske virksomheder, som har en nedskreven politik for håndtering af partnervold. En plan der anviser, hvordan virksomheden skal forsøge at hjælpe.

Tid: 22. november.

Sted: 3F Kampmannsgade 4, 1790 Kbh. V

Arrangør:
FIU Kønsligestilling - Dansk Metal, 3F, HK og Dansk El-Forbund

Tema: Arbejdspladsens rolle i bekæmpelsen af partnervold

Læs håndbogen: Den voldsramte kan også være din kollega – om håndtering af partnervold på arbejdspladser.