BilBasen

VW er stadig danskernes favoritbil

Pressemeddelelse   •   Maj 02, 2014 06:00 CEST

Igen i år topper VW som den brugtbil, flest danskerne ville vælge, viser ny undersøgere af danskernes bilkøb, foretaget af BilBasen og YouGov

Når danskerne bliver spurgt til deres favoritbil, er svaret klart.

28 pct. og dermed flest danskere svarer i ny undersøgelse, at de foretrækker VW.

”VW fastholder klart sin position som mest populære bilmærke og tangerer ovenikøbet rekordresultatet fra sidste år, hvor Toyota, der foretrækkes af 19 pct. fastholder sin andenplads. Sådan har det været i de fire år vi har lavet undersøgelsen, og det understreger, at danskerne er forholdsvis konservative i deres mærkevalg på brugtbilmarkedet,” siger markedsanalytiker fra BilBasen, Jan Lang.

Fire mærker i top

Undersøgelsen viser dog et meget tæt løb blandt de øvrige populære mærker.

Således er de mest populære mærker VW med 28 pct., Toyota med 19 pct. og Skoda og Audi på en delt tredjeplads med hver 15 pct.

”Man skal se tallene som en slags indikator for mærkernes image og ikke som udtryk for salgstallene. De mest populære mærker tilsammen udgør 77 %, men de er selvfølgelig langtfra de eneste mærker, som sælger biler ”, fastslår Jan Lang.

Fornuften dikterer

Selvom undersøgelsen viser, at vi har nogle klare favoritmærker, er danskernes valg af bil i første omgang betinget ud fra en helhedsvurdering af, hvor meget bil man får for pengene, og hvad den koster at have kørende i det daglige, fremfor, hvilket logo, der er foran på bilen.

I den forbindelse svarer hele 60 %, at det vigtigste er bilens evne til at køre langt på literen, mens 54 % angiver som vigtigst, at den er billig i drift, og kun 20 % anser designet som det væsentligste for deres bilvalg.

Endnu et kriterium er behovet for plads i bilen, både hvad angår passagerer og oppakning.

Her foretrækker 32 % en bil med hatchback bagagerum, mens 30 % foretrækker en stationcar og kun 12 % mener, at minibilen er dækkende.

”For langt de fleste har bilen først og fremmest en vigtig praktisk opgave, og danskerne er klar over, at omkostningerne til bilen udgør en stor del af husholdningsbudgettet. Derfor handler det om at finde en bil, der opfylder de økonomiske og praktiske krav, men den må selvfølgelig gerne se godt ud samtidigt,” forklarer Jan Lang.

De fleste danskere (23 %) købte deres sidste bil i prisklassen 100.000-149.999 kroner.

Undersøgelsen er lavet af BilBasen i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er gennemført i alt 1118 CAWI-interview med danske bilejere i alderen 18-74 år i perioden 3-6 marts 2014.

Læs mere om undersøgelsen ”Den Danske Idealbil” her

28 % ville købe en VW, når de skal have bil

32 % foretrækker en 3 eller 5 dørs hatchback, mens 30 % foretrækker en stationcar

Den skal kunne køre langt på literen (60 %) og være billig i drift (54 %)

De fleste (23 %) købte sidste bil i prisklassen 100.000-149.999

De tre vigtigste typer ekstraudstyr er: 1 Klimaanlæg(64 %), 2: Fartpilot(41 %)/Cruisecontrol, 3: GPS (38 %)

BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group med mere end 300.000 besøgende hver måned. BilBasen er indholdsleverandør af bilstof til nogle af Danmarks ledende medier inden for motorbranchen.