Kunstforeningen GL STRAND

WAX - Sensation in Contemporary Sculpture

Pressemeddelelse   •   Feb 15, 2011 11:13 CET

Udstillingen WAX - Sensation in Contemporary Sculpture sætter fokus på voks i samtidsskulptur. Det sker med en storstilet international gruppeudstilling, der samler nogle af samtidens både fremadstormende og etablerede danske og internationale billedkunstnere. De deltagende kunstnere er: Vanessa Beecroft (I/US), Hilary Berseth (US), Maurizio Cattelan (I/US), Michael Elmgreen (DK/D) and Ingar Dragset (NO/D), Urs Fischer (CH/US), Robert Gober (US), Emil Westman Hertz (DK), John Isaacs (UK/D), Oleg Kulik (UA/RUS), Christian Lemmerz (D/DK), Kirsten Ortwed (DK/D), Anne Schneider (A), Gavin Turk (UK), Brigitte Waldach (D), Andro Wekua (GE/CH) and Yangjiang Group (CN).

Gru, humor, forfærdelse og fascination er reaktioner som flere af disse voksværker fremkalder. De afspejler et skulpturelt ideal, hvor det umiddelbare og en effektbaseret dialog med publikum er vigtige strategier for deres arbejde med voks. Badet i dette sanselighedens lys giver udstillingen på medrivende og tankevækkende vis den besøgende en rig indsigt i voks som materiale og medie for skildringer af tidens påtrængende emner.

Udstillingens værker er grupperet i henhold til sanselige og erkendelsesmæssige fællesskaber. Temaerne fordeler sig på: Performing the Iconic, On the Edge of Being, Sensation in WAX, Body horror. Tre værker er skabt direkte til udstillingen, det drejer sig om værker af Christian Lemmerz, Andro Wekua og Emil Westman Hertz. Udstillingens voksværker varierer i udtryk fra det superrealistiske, hvor den afbildede fremstår nærværende og overraskende virkelighedstro, til det abstrakte og minimalistiske hvor der er fokus på det umiddelbare udtryk i samspil med beskuerens egne sanser. Gennemgående for udstillingens værker er imidlertid en kritisk refleksion over voksskulpturens historiske genrer, motiver og udtryk.

Efterfølgende vil udstillingen blive vist på KUNSTEN, Aalborg