Halfdan Timm ApS

Webshop: E-mærket gør ondt på omsætningen

Pressemeddelelse   •   Dec 10, 2013 12:59 CET

E-mærket er skabt for, at danskere kan være trygge ved at handle på en given side. Men at implementere e-mærket er en dyr fornøjelse for de danske webshops, fortæller de.

Som udgangspunkt er e-mærket faktisk ganske billigt at anskaffe sig. Det koster, afhængigt af hvor stor ens shop er, et par tusinde kroner om året at have stående på ens webshop.

Men den store udgift ligger i at overholde de krav, der er forbundet med at have e-mærket. Det fortæller Karsten Birkelund fra Helsebixen.dk:

"Vi skal lave meget om på vores shop for at få e-mærket. Vi har testet de ting, vi skal lave om, og kan se at det kommer til at koste os mange penge i tabte kunder".

Blandt kravene er der et længere og mere udfyldigt check out flow, hvor forbrugeren skal præsenteres for flere informationer om det kommende køb.

"Des flere informationer om returret, leveringsbetingelser og så videre vi putter på siden, des færre handler på os, og det er simpelthen for dyrt" fortæller Karsten Birkelund.

Det er ikke et spørgsmål om at overholde loven, hvilket er hvad e-mærket blot lægger vægt på, man gør - det er hvordan man viser det på ens butik. For Helsebixen.dk ville det koste en væsentlig bid af omsætningen blot at overholde e-mærkets betingelser og det kan ikke betale sig.

"Vi prøver at vise vores kunder, vi er troværdige ad andre kanaler, fx Facebook og Trustpilot, hvilket ikke koster det samme og medfører de samme betingelser" afslutter Karsten Birkelund.

Halfdan Timm der arbejder med online markedsføring og konverteringsoptimering istemmer:

"Jeg er sikker på, at e-mærket isoleret set er positivt at have på ens shop, men det koster simpelthen for meget i tabte kunder som ordningen er skruet sammen lige nu. Havde jeg en webshop ville jeg heller ikke bruge penge på at overholde retningslinjerne for e-mærket, da det ville koste mere, end jeg ville tjene ind igen".

Blandt andet Forbrugerrådet TÆNK, Dansk IT og FDIH står bag e-mærket.

Halfdan Timm ApS arbejder med online markedsføring og konverteringsoptimering fra Herlev nær København.