Kongepyton ApS

Webshopejere i Sverige: Vi forstår det ikke præmis for dom

Pressemeddelelse   •   Maj 03, 2014 11:52 CEST

I starten af maj blev den første danske straffesag om sag af nikotilholdig e-væske til de populære e-cigaretter afgjort. Det endte med en dom på 50.000 kroner til en mand nær Randers, der i to webshops havde solgt varerne.

Problemet var ikke, at han solgte de elektriske cigaretter, men at han solgte nikotinholdig e-væske dertil. E-væske med nikotin er nemlig et farligt produkt, man skal have tilladelse til af Sundhedsstyrelsen for at sælge. En tilladelse, der af de cirka 200 danske e-cigarethandlende er blevet søgt 0 gange og derfor udgivet 0 gange.

Men ikke alle e-cigaret-webshopsne hører til i det danske. En af dem, der har rykket sig er svenske Elekcig.dk med danske Rasmus Holdt og Emil Eriksen. De undrer sig over dommen:

”Mere end 200.000 danskere bruger e-cigaretterne som rygestopmiddel og jeg tror de forstår lige så lidt som os den her dom og præmisserne for den” siger Emil og fortsætter:

”Lige nu gør man det bare sværere for danskerne at få fat i e-væske til deres cigaretter, men det kan stadig sagtens lade sig gøre”.

Skal det forbydes helt?

I Danmark har det hele tiden været forbudt at sælge nikotinholdig e-væske. Men sådan er det ikke i andre lande som fx Sverige, hvor Elekcig AB holder til.

I EU er e-cigaretterne også højt oppe på dagsordenen. Her prøver en tobakvirksomhedslobby at forbyde produkterne, der har været med til at udhule en stor del af markedet for rygere.

I Danmark alene viste en undersøgelse i februar, at 200.000 danskere jævnligt ryger e-cigaretter. De mange danskere bruger fortrinsvis e-cigaretterne som alternativ til almindelige cigaretter, da deres behov for nikotin dækkes. Her får de samtidigt en mulighed for gradvist at trappe ned. En mulighed, der ikke får, hvis de benytter sig af almindelige cigaretter, der de facto indeholder samme mængde nikotin cigaret for cigaret.

Kongepyton ApS arbejder med online markedsføring og PR.