Halfdan Timm ApS

Webshops uden styr på Google mister stort julesalg - kan ikke finde personale

Pressemeddelelse   •   Dec 04, 2013 11:26 CET

En almindeligt veloptimeret dansk webshop i forhold til både søgemaskineoptimering og Googles egne PPC-annoncer vil opleve, at omkring 70 % af deres indtægt kommer fra Googles søgemaskine.

De sidste 30 % kommer som henvisninger, direkte trafik, nyhedsbreve og des lignende.

Det betyder samtidigt, at de webshops, der ikke har styr på deres optimering mod Googles søgemaskine går glip af et kæmpe salg i juletiden. Det fortæller Halfdan Timm, der selv arbejder med online markedsføring:

"Jeg kender flere webshops, der henter op imod 40 % af årets omsætning i juletiden. Dankortet sidder løsere og den samme trafik fra AdWords og de organiske resultater er lige pludseligt mere end dobbelt så meget værd som i en almindelig måned".

Svært at finde personale

Det store problem er, ironisk nok taget i betragtning af mere end 100.000 arbejdsløse danskere og recession, at det er svært at finde kvalificeret personale til at tage sig af webshoppens online markedsføring.

Der findes i Danmark ikke nogen officiel uddannelse omhandlende optimering af en AdWords-annonce, eller hvordan man opsætter titlen på en produktside til at ramme Googles søgemaskine perfekt. Derfor har alle, der beskæftiger sig professionelt med det, lært det selv. Men der er bare ikke nok. Det fortæller Michael Roscoe, der udbyder kurser i online markedsføring på OMUDD.dk:

"Vi oplever stor efterspørgsel blandt virksomheder på kvalificeret personale til at tage sig af deres online markedsføring, men slet ikke nok kvalificerede kandidater. Der er tale om decideret mangel på arbejdsdygtige mennesker med viden og lyst til at beskæftige sig med online markedsføring".

Skal læres selv

Ønsker man i dag at lære søgemaskineoptimerings ABC har man få muligheder. En er at tage et kursus i det. En anden er at komme i et praktikforhold i en virksomhed, der beskæftiger sig inden for emnet - men mange vil være nødt til blot at lære det selv fra bunden af.

"Der findes mange blogs om emnet og e-bøger, man kan investere et par tusinde kroner i og læse. Og det er jeg før, jeg vil garantere, at en intensiv uge, hvor man søger at lære alt om søgemaskineoptimering er nok til, at man vil kunne hjælpe en virksomhed den rigtige retning i forhold til søgemaskinerne" uddyber Halfdan Timm.

Der er få uofficielle uddannelser i søgemaskineoptimering i Danmark, hvor deltagerne for et diplom som bevis for deres uddannelse bagefter. Det samme gør sig gældende i udlandet.

Michael Roscoe afslutter:

"Har man lidt teknisk kunne, er det ikke svært at lære at lave fundamental online markedsføring. Og kan man først det, er det ikke svært at finde et job hos en spændende virksomhed".

Halfdan Timm ApS arbejder med online markedsføring for en række danske virksomheder.