Flying Tiger Copenhagen

Yoko Ono udgiver bog i samarbejde med Tiger

Pressemeddelelse   •   Mar 11, 2015 09:22 CET

I mere end 50 år har Yoko Ono manifesteret sig som en vigtig og banebrydende kunstner inden for både musik, fotografi, film og fredsaktivisme. Nu har Yoko Ono indgået et samarbejde med den danske butikskæde

Tiger. Den 1. april udkommer Yoko Onos Conceptual Photography over hele verden. Den indbundne bog er på 159 sider og sælges for 100 kroner.

Med Conceptual Photography viser den 82-årige Yoko Ono, at hun stadig kan overraske som kunstner. Bogen skaber, via poetisk leg med ord, indre billeder hos læseren, og de fascinerende fotografier drager læseren ind i Yoko Onos særegne univers. Yoko Ono formår med sin konceptkunst at få os til at stoppe op, sætte tiden i stå og åbne vores øjne for øjeblikkets magi.

Tiger har de senere år indgået partnerskaber med flere kunstinstitutioner og indledt samarbejder med eksempelvis Statens Museum for Kunst, Charlottenborg og CPH:DOX. Udgivelsen af Yoko Onos bog er det første i en række af internationale initiativer, der skal udbrede kendskabet til samtidskunst. Tiger har en vision om, at kunstneren skal bevare sin fulde kunstnerisk frihed og ikke afgive rettighederne til sine værker. Overskuddet fra salget deles altid 50/50 med kunstneren.

picture

Mai Due Brinch, konceptudvikler hos Tiger, fortæller om Yoko Ono-projektet:
”Det har været en spændende proces, og vi er meget glade for resultatet og arbejdet med Yoko Ono. Conceptual Photography nedbryder genrer i et fascinerede univers af tekst og billeder, som jeg håber vil røre mange mennesker. Udgivelsen udspringer af vores vision om at gøre kunst og kultur mere tilgængelig. Vi synes, at værket fortjener at blive læst og set af mennesker over hele verden og er stolte over at medvirke til det.”

Conceptual Photography udkommer på Tigers forlag Tiger Stories den 1. april, op til Yoko Onos særudstilling på MoMa i New York i maj. Tiger åbner også i maj sin første butik på Manhattan. Bogen vi blive solgt i 425 Tiger-butikker i 25 lande

picture

Fakta om bogen

Sideantal: 159
Forfatter: Yoko Ono
Titel: Conceptual Photography
Forlag: Tiger Stories
Pris: 100 kroner
Format: Indbunden, i farver – 27 x 23 cm
Forord: Lars Schwander
Redaktør: Jon Hendricks

For anmeldereksemplarer, interviews etc. tøv ikke med at kontakte mig:
Tue Kjerstein på vegne af Tiger
tue@tambourhinoceros.net 31 31 01 21

Tiger er en danskejet butikskæde med et stort udvalg af originale, farverige, praktiske og sjove varer og dansk design til overkommelige runde priser.

Tiger åbnede sin første butik i København i 1995 og er siden vokset til en international kæde. Der kommer hver måned 300 nye varer på hylderne, og halvdelen af dem er i dag designet af Tiger selv.. Der åbner to-tre butikker hver eneste uge et sted i verden, og i løbet af 2015 vil der være over 500 butikker i mere end 20 lande i Europa, Japan og USA.

Tigers udenlandske butikker er som hovedregel ejet 50% af Zebra A/S og 50% af udenlandske Joint Venture-partnere i de pågældende lande.