YouSee

YouSee lukker tirsdag 31 MPEG2 kanaler

Pressemeddelelse   •   Apr 08, 2013 13:48 CEST

Så er det i morgen, tirsdag 9. april, at YouSee lukker for 31 tv-kanaler, der distribueres i det gamle digitale format kaldet MPEG2. De pågældende kanaler vil fremover kun blive sendt digitalt i HD, dvs. i MPEG4-format.

Lukningen begynder i morgen tidligt omkring kl. 9 og forventes at være overstået kl. 12. Processen er tilrettelagt, så det primært er de mindst sete kanaler, der slukkes først, mens MPEG2-udgaven af de mest populære, dvs. DR1 og TV 2, slukkes sidst.

”Vi venter med at gå i gang, til morgen-tv-udsendelserne er overstået, og så tager vi det ellers gradvist i løbet af formiddagen. Det giver os en god fornemmelse af, hvordan det forløber rent teknisk, og hvordan det bliver modtaget af kunderne,” siger afdelingschef Lars Techen Nielsen, YouSee.

YouSee har i de seneste uger varslet de forestående ændringer i email og med rulletekster på flere af de berørte kanaler. Når MPEG2-versionerne forsvinder i løbet af i morgen, vil de blive erstattet af et skilt, der informerer om, hvad der er sket.

”Erfaringsmæssigt ved vi, at denne type omlægning nok alligevel kommer bag på enkelte. Det er vi forbedret på, og vores kundecenter er klar til at hjælpe folk telefonisk,” siger Lars Techen Nielsen.

YouSee vurderer, at lukningen i praksis vil berøre færre end 50.000 husstande, der i dag ser tv på ældre digitale fladskærme eller har en ældre digital boks. De pågældende kan vælge enten at købe ny fladskærm eller en digital boks med indbygget MPEG4-modtager, som typisk koster 400-600 kr. i detailhandlen.

Ønsker man ikke at købe nyt udstyr her og nu, er man ikke helt uden tv. De fleste af de berørte 31 kanaler sendes fortsat også analogt, og dem kan alle tv-apparater modtage. Det drejer sig bl.a. om alle kanaler fra DR (bortset fra DR3), TV 2’s kanaler og de fleste fra Viasat og SBS.

Hvis man oplever kanaler, der forsvinder, selv om man faktisk har et tv med MPEG4-modtager, kan årsagen være, at apparatet ikke er korrekt indstillet. Man skal i givet fald genindlæse sine kanaler ved at anvende netværks-ID 100.

YouSee er Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd. Selskabet har ca. 1,2 mio. kabel-tv-kunder svarende til ca. 45 pct. af samtlige husstande. YouSee distribuerer 150 forskellige tv-kanaler, som udbydes i en kombination af programpakker (grund-, mellem og fuldpakke) og individuelle tilkøb. YouSee udbyder bredbånd med downloadhastigheder fra 10 til 100 Mbit/s. Selskabet har ca. 430.000 bredbåndskunder. YouSee er et datterselskab af TDC A/S.