Google Danmark

YouTube Rewind : Hvad vi så på YouTube i 2013

Pressemeddelelse   •   Dec 11, 2013 11:30 CET

Sidste år dominerede de sydkoreanske YouTube. I år har Skandinavien gjort sit indtog og
årets mest sete videoer Ylvis’ The Fox og Harlem Shake kommer begge fra Norge.

I 2012 vandt PSY YouTube og satte sydkoreansk musik på verdenskortetkortet. I år er Norge den klare vinder af YouTube Rewind 2013, en årlig opgørelse over de mest populære videoer, musikvideoer og kanaler på YouTube.

Hele verden har efterhånden spurgt, hvad ræven sagde og norske Ylvis og deres The Fox (What Does the Fox Say?)-video blev set mere end 275 millioner gange verden over, hvilket gør den til nummer et på listen over mest sete Youtube-video i 2013 såvel globalt som i Danmark. Den andenmest sete video globalt, der også stammer fra Norge, Harlem Shake (original army edition), er hidtil set mere end 90 millioner gange. Videoen har været startskuddet til en lavine af "Harlem Shake"-videoer - i 2013 er der lagt flere "Harlem Shake"-videoer på YouTube end der er indbyggere i København (helt nøjagtig 1,7 millioner videoer, hvis man tæller, der tilsammen er set over 5 milliarder gange).

Der uploades 100 timers video i minuttet på YouTube og videoplatformen er konstant i forandring. Ingen kender endnu det næste store YouTube-hit, der lige så vel kan komme fra Danmark som fra Norge eller sydkorea.

“Det er spændende at følge den udvikling, der hele tiden sker på YouTube. Siden vi lancerede en dansk version af YouTube først på året, er der kommet fart på udviklingen af dansk indhold, der har masser af potentiale. På listen over mest sete videoer i Danmark ser vi allerede nu Chili Klaus, Thyfiskerne og Natholdet - YouTube er en scene, der bare venter på at blive indtaget, og det er spændende at se, om Danmark allerede næste år skal gøre Norge selskab på listen over de mest sete videoer verden over, udtaler Christine Sørensen, talsperson for Google i Danmark.

Listerne over de mest populære YouTube-videoer er baseret på, hvor mange gange en video er vist, men også hvor meget den er delt, markeret som “jeg kan lide denne” og kommenteret.

Du kan se alle listerne samt videoen for YouTube Rewind 2013 her og du kan finde mere info på YouTube Rewind 2013 pressesiden

For yderligere info kontakt venligst:

Ekstern PR for Google Danmark, Charlotte Amtrup Kjær

Mest sete YouTube-videoer i Danmark
1.  Ylvis - The Fox (What Does the Fox Say?)
2.  How Animals Eat Their Food | MisterEpicMann
3.  Harlem Shake (original army edition)
4.  Spækhugger vs Thyfisker.dk
5.  PEOPLE ARE AWESOME 2013 (Hadouken! - Levitate)
6.  A Funny Montage
7.  The Ultimate Goat Edition Supercut
8.  Chili Klaus og Bubber
9.  Anders Breinholt bryder sammen i Natholdet
10.  I Forgot My Phone

Mest sete YouTube-videoer globalt
1.  Ylvis - The Fox (What Does the Fox Say?)
2.  Harlem Shake (original army edition),kennethaakonsen
3.  How Animals Eat Their Food | MisterEpicMann, MisterEpicMann
4.  Miley Cyrus - Wrecking Ball (Chatroulette Version), SteveKardynal
5.  baby&me / the new evian film, EvianBabies
6.  Volvo Trucks - The Epic Split feat. Van Damme
7.  YOLO (feat. Adam Levine & Kendrick Lamar), thelonelyisland
8.  Telekinetic Coffee Shop Surprise, CarrieNYC
9.  THE NFL : A Bad Lip Reading, BadLipReading
10.  Mozart vs Skrillex. Epic Rap Battles of History Season 2., ERB

FAKTA OM YOUTUBE:

• YouTube er et datterselskab af Google Inc., og er verdens mest populære online videoplatform lokaliseret i mere end 60 lande og på 61 sprog.
  • Mere end 1 milliard unikke brugere besøger YouTube hver måned.
  • 100 timers video uploades hvert minut - der vises over 4 milliarder videoer hver måned.
  • Der uploades mere video på YouTube i løbet af en måned, end de tre største tv-stationer i USA har lavet på 60 år.
  • 80 % af trafikken på YouTube stammer fra lande uden for USA.